Khamis, 31 Mei 2012

BilikTidur Kanak-kanak Lelaki

Bersemangatnya nak mendeko bilik Ammar dan Adib ni.Selagi tak selesai kerja yang satu ni,tak ada mood nak menyambung menanda kertas peperiksaan.Alhamdulillah,siap sempena hari lahir Adib.Mereka pun bersemangat nak melihat almari baru dan suasana bilik mereka.Sampai saja almari tu hampir jam satu tengah hari tadi,tak sabar-sabar mereka nak mengisi pakaian di dalam tu.Tanpa disuruh,mereka dah mendahului maknya.Kebetulan pula Akmal sedang tidur,elok sangatlah tu.Kebetulan pula hari ni hari lahir Adib yang kelima,bilik yang dah siap ni bolehlah dikatakan hadiah sempena hari lahirnya walaupun belum pasti mereka akan tidur dalam bilik ini memandangkan keddua-duanya memang penakut.Walaupun begitu,bilik ini perlu disempurnakan supaya kerja-kerja melipat pakaian makin berkurangan.Bilik ini juga boleh dijadikan bilik tetamu jika ada saudara yang bertandang.
sempat lagi beraksi semasa susun baju sendiri


asalnya hanya satu tempat gantung tapi diminta tambahkan satu lagi.adib punya yang ini...

bila dah digantung baju,ngam-ngam sahaja tempat gantung baju tu...kalaulah satu lagi ruang tu ditambah penggantung,cukuplah untuk baju Akmal nanti...

inilah bilik saya...hadiah hari lahir..kononnya nak cari almari sebegini di Perabot Bahagia tapi kedai yang biasa pergi tu dah berpindah tempat...tak tahu tempat baharu,di V Seng Perabot saja almari ni dibeli

katil bujang saja sebab bilik tak luas tapi tilam dua dan boleh ditarik keluar serta boleh dibawa ke mana-mana saja. jimat ruang.


katil dari sudut pintu.maklumlah bilik sempit,nak abil gambar penuhpun tak dapat...


kosong lagi di dinding tu.tak sempat lagi nak beli wall stiker

Rabu, 30 Mei 2012

Dah Terdeko Inggerislah Pula

Cuti kali ini memang tak mood nak ke mana-mana sebab kertas peperiksaan banyak yang belum selesai, apatah lagi apabila Adib makin lincah sejak berambut pendek.Makanya, bertapalah di rumah sambil menanda kertas peperiksaan(belum mulapun lagi ni) dan mengemas rumah.Dah lama tak berkesempatan mengemas dapur sebegini.Sejak ada Akmal ni,nak buat kerja rumah agak terbatas.Bukannya tiada masa tapi asyik melayan kerenah dia hingga malas nak buat kerja-kerja yang sepatutnya.Masa tetap ada,cuma kena pandai mencari masa tapi selalunya sentiasa kalah dengan tuntutan badan.Bila nak mengemas tu,terperasanlah bahawa makin banyak hiasan ala Inggeris yang ada di ruang dapur.Makin terserlahlah gaya Inggeris di bahagian dapur tu.Tak bermaksudpun nak menggayakan deko Inggeris,tapi jadi ke arah itu pula denganadanya hiasan warna-warni yang diharapkan dapat menaikkan seri ruang tersebut.


tak tau tempat nak dipamerkan,di sini pun jadilah.dua lagi masih disimpan...

minat dengan warna hijau,maka belilah pinggan ni

bekas rempah ratus,warna hijau tak ada,beli yang ini,biar cria sikit dapur ni...

beli di Ikea.adik yang beri.tak tau nak buat apa,simpan ubat di dalam tu...


cawan-cawan kecil yang ada.tenggelam dengan barangan lain di belakangnya


mangkuk ni suka tengok sbb warna-warni.suka juga gunanya sbb dalam.tak belipun,hadiah bila beli Jacob dulu

mula-mula beli yang warna ungu sbb mug yang ada kecil di bahagian bawahnya,nak kacau air pun tak puas.bila tengok ada dua lagi warna lain,mengancamnya..

lingkaran di bibir gelas seakan jenama Portmoreion

Ahad, 27 Mei 2012

Rumah Siapalah Ni..


Tersenyum sendiri bila saya menatap majalah Anjung Seri bulan Mei ini yang memaparkan dekorasi rumah jururawat dan guru.Gambar ini merupakan rumah seorang guru.Bukannya apa,bila tengok tersusun Tuperware dalam kabinet di dapur,teringatlah saya kabinet dapur di rumah kakak-kakak saya yang juga merupakan seorang guru.Kabinet dapur di rumah saya pun begitu kerana saya peminat barangan Tuperware juga.Bila tiba ada jualan murah,ramai guru yang membuat pesanan.Walaupun pada mulanya tak berminat,melihat gelagat rakan-rakan,akhirnya terpengaruh juga.

Lebatnya Rambut


Ramai jiran menegur rambut Akmal jika dia dibawa keluar rumah."Lebatnya rambut." Memangpun,masa baru lahir dulu pun dah lebat,sekarang dah nak masuk 5 bulan umurnya.Maka,makinlah lebat sebab rambutnya tidak pernah digunting.31 haribulan ni,Akmal berkongsi tarikh lahir.Akmal 5 bulan,Adib 5 tahun...

1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.
(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)

2. Kaki dan semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.
(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)

4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.
(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)

5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.
(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.
(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)

10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.
(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)
Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.
(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.
(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Riwayat Imran bin Hushain ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Rabu, 23 Mei 2012

Bukan Rezeki di Perabot Bahagia


Dah lama risalah ni dihantar ke rumah-rumah bagi promosi yang bermula pada bulan 4 lalu.Bila tengok saja risalah ni,memang terliur juga dengan tawaran yang diberikan terutamanya dengan katil dua tingkat tu.Sebelum sampai ke kedai perabot tu,cuba juga bertanya dengan jurujual di kedai perabot yang berdekatan.Bila dah begitu,timbul pula persoalan,tahankah katil ni untuk orang dewasa?Bolehkah anak-anak yang lasak tidur di katil tersebut?Berbelah bahagilah pula.Akhir sekali,tak jadi membelinya.

Pada masa yang sama,teringinlah pula mengurangkan kerja melipat pakaian dua beradik tu maklumlah kerja-kerja melipat baju merupakan kerja yang tidak pernah habis.Jika dah ada almari,senanglah nak menggantungkan baju-baju dua beradik tu.Maka,kedai Perabot Bahagia akan dijejaki memandangkan almari tersebut agak murah di sana.Tapi,bila dah bukan rezeki,nak buat macam mana.Namun,hari ini saya telah membeli dua buah almari yang sedemikian.Rasanya,harganya masih boleh tahan.Selepas ni,sesi mendeko bilik Ammar akan dilakukan.

Ahad, 20 Mei 2012

Singgah Santai Resort

Jika anda suka menghabiskan masa menikmati suasana kampung yang tenang,pergilah ke Singgah Santai Resort di Hulu Langat.Laman webnya,http://dusuntua.com/listing-singgah-santai-resort-129.html.Nak buat link,almaklumlah tak pandai pula.Sekejap jadi,sekejap tidak.

Hari Sabtu lalu,saya telah ke sana untuk menghadiri Hari Keluarga anjuran pihak sekolah.KAlau saja suka-suka,takkan pergi kerana sekarang musim yang sibuk bagi cuti hujung minggu.Bercuti sebegini bukan cara untuk saya hilangkan stress kerana saya ada cara yang tersendiri untuk hilangkan stress.Saya lebih suka berada di rumah jika hujung minggu sambil mengurus rumah berbanding keluar bersantai-santai dengan meninggalkan banyak kerja rumah yang tidak dapat dilakukan.

Disebabkan kena hantar surat tunjuk sebab jika tidak menghadirinya,nikmat menghadiri Hari Keluarga memang tidak ada.Badan saja yang ada di Hulu Langat tapi fikiran tetap ada di rumah.Akmal dan Adib bersama ayahnya di rumah.Tanpa suami,susah nak kawal Adib.



Ahad, 13 Mei 2012

Pohon Hijau



Dengar lagu ini,teringat zaman sekolah dulu masa di tingkatan 6.Minat sangat dengan lagu ni,sanggup beli kaset cetak rompak semata-mata nak dengar lagu ni.Tak puas dengan kaset cetak rompak yang tak tahan lama,barulah beli kaset yang asli.Sekarang sudah tiada dalam simpanan.Sayangnya...Nasib baiklah ada you tube ni...

Sedih mengenangkan pelajar sekarang yang mudah kalah dalam mengharungi kehidupan kini.Belum masanya,sudah mengandung dan menggugurkannya tanpa rasa bersalah.Sayang,lagu-lagu sebegini agak jarang-jarang digemari remaja kini sebagai inspirasi diri.Dengar lagu ni sebenarnya memberi semangat untuk terus bersemangat dalam menempuh liku-liku seorang remaja dan pelajar yang ingin mengecapi kejayaan.

Sabtu, 12 Mei 2012

Ruang Penyimpanan

Sukanya melihat ruang penyimpanan seperti ini.Ruang yang luas tapi tidak dalam untuk meletakkan stok barangan dapur memang memudahkan untuk mengambilnya.Bila ruang penyimpanan yang agak dalam,terpaksalah mencari-cari barang yang dikehendaki.Apa-apapun,bersyukurlah jika sudah ada ruang penyimpanan barang di dapur.Sekurang-kurang tidaklah bersepah ruang dapur.

Bagi yang masih mencari-cari reka bentuk ruang penyimpanan barangan dapur,reka bentuk ini memang sesuai dijadikan contoh.




Tanyalah Diri...

Bila bersembang dengan rakan-rakan tentang perbelanjaan anak-anak ke sekolah dan tadika,rata-ratanya mengatakan angka 700 tu sudah patut menggunakan khidmat pembantu rumah.Tapi,laratkah saya nak fikirkan tabiatnya yang pelbagai tu?Memang malas nak difikirkan masalah yang akan timbul angkara pembantu rumah,saya lebih suka melakukan kerja-kerja rumah dengan sendiri.Lagipun,saya memang tidak selesa jika ada orang luar di rumah.Mana-mana kerja yang boleh diupah seperti mengemas rumah dan menyeterika baju,itulah caranya untuk meringankan beban di rumah.
Sudah sebulan saya memandu kereta i10 ke tempat kerja.Memang selesa menggunakan kereta kecil.Sebelum membeli gen 2 dulu,saya berharap akan berani untuk memandu kereta tersebut di jalan raya.Namun,setelah cuba memandunya,ternyata kereta tersebut memang tidak sesuai dengan diri saya.Apa-apapun,tanyalah diri sendiri.Kita tidak boleh nak membandingkan diri kita dengan diri orang lain kerana setiap orang memang berbeza.

Kucing Baharu

Pagi ni,Hitam telah selamat melahirkan lima ekor anak tetapi seekor telah mati.Sekarang sudah ada sepuluh ekor kucing di rumah.Nama untuk kucing-kucing tu belum difikirkan lagi.

Dah Boleh Bersosial...


Macam manalah stremix tak dipanah petir,plaknya tersorok di balik peti dan modemnya nun di atas peti.Plaknya memang tak ditutup,sebab itulah dah terkena panah petir.Semuanya gara-gara nak mengelakkan si Adib main-main dengan telefon tu.Apa-apapun sekarang stremix dah ok,bolehlah mula bersosial setelah agak lama tak berblog.Berblog boleh melepaskan stress.

Pada Suatu Cinta Dahulu...

Gambar ni masa nak ambil SPM dulu.Meja-meja disusun untuk peperiksaan SPM pada tahun 1994 dulu.Tiba-tiba gambar ni jadi kenangan.Penghujung bulan 4 lepas, sekolah saya jadi tempat penggambaran sebuah filem.Atas dasar apa,tak pasti pula sekolah saya dipilih.Kesibukan mengejar masa kadangkala perkembangan sekolah tidak diketahui.Begitulah yang berlaku pada suatu pagi.Bila saya masuk ke satu kelas,saya dapati kelas tersebut berubah wajah yang agak ketara.Papan putih ditukar kepada papan hijau,meja plastik bertukar kepada meja kayu seperti dalam gambar di atas,meja yang sepatutnya 40 lebih hanya disusun 20 lebih sahaja.Hairannya..

Nasib baiklah mulut ringan bertanya.Rupa-rupanya kelas tersebut akan dijadikan lokasi penggambaran.Suasana sekitar 90-an yang ingin ditonjolkan dalam filem tersebut menyebabkan beberapa perubahan dibuat berbanding keadaan sekarang.Patutlah..Jika suasana 90-an,maksudnya zaman persekolahan sayalah.
zalif dengan cikgu sekolah yang sangat aktif...
wawa zainal antara pelakonnya.sekarang baru kenal siapa wawa...

Rabu, 2 Mei 2012

Stremix Dipanah Petir

Hampir dua minggu stremix di rumah dipanah petir.Maka,masa untuk bersosial dengan fb dan blog memang tak boleh dibuat di rumah.Di sekolah hanya berkesempatan seketika saja untuk berfb,berblog memang tak sempat.Ditambah pula dengan rutin harian di sekolah yang memenatkan,tiada masa untuk berblog.Sebab itulah agak lama blog sepi.Kini stremix belum dibaikpulih lagi tapi kesempatan dicuri apabila netbook baru diformat dan google mula boleh membuat catatan.