Sabtu, 19 Ogos 2017

Cara Gantung Periuk

Dulu gantung semua periuk dan perkakasan dapur macam ni juga.Kemudian cuba pula kurangkan barang yang digantung terutamanya periuk belanga.Tak lama kemudian,biarlah bergantung macam tu sebab memang dah dapur.Senang dicapai,lagipun tu di dapur basah.Tak larat dah nak susun elok-elok bawah singki sebab tempat sangat terhad.Perkakas dapur pula makin bertambah..
Suami yang pasangkan besi tu.
Saya guna penyangkut s untuk
gantungkan perkakas tu..
Lama-lama besi tu berhabuk juga 
dan perlu dilap sekali-sekala.

Deko Almari dan Kain Berenda

Salam hari Sabtu,hari untuk membelek-belek kerja rumah.Minggu lepas dah jalan-jalan ke Mr Diy di Tesco Setia Alam,makanya tak sempat nak buka mesin jahit untuk baiki beberapa seluar anak yang dah koyak.Minggu ni dah bawa balik soalan percubaan PT3 dan fail penilaian Koko,nampaknya tak ada peluanglah nak jalan-jalan lagi.
Panjangnya mukadimah..
Sejak dulu hingga kini,pantang jumpa gambar deko yang berkenan,saya akan simpan gambar tanpa pemiliknya.Bila nak dikongsikan,lupalah pula tuan empunya.Minta halalkanlah untuk dikongsikan.
Sebenarnya saya berkenan nak guna kain berenda macam tu.Cantiklah pula bila kain lace berjuntai macam tu.



Sabtu, 12 Ogos 2017

Semangat Merdeka

Memang beli kain pasang ni untuk dipakai semasa sambutan kemerdekaan di sekolah.Tiap-tiap tahun,saya bersemangat nak pakai baju mengikut warna bendera,setakat ni memang 4 warna.Saja bersemangat kerana ada peluang untuk jalan-jalan dan membeli-belah.


Peti ais ni sampai masa buat makan2 tempih hari.memang tak ada tempat dah nak letak,itu sajalah ruang yang ada.sabar jelah..di bahagian dapur belakang dah ada almari dapur,kalau boleh buang dan ganti dengan almari yang tak makan ruang,ok sikit rasanya..


Isnin, 31 Julai 2017

Makan2 Musim Raya

Alhamdulillah..penghujung raya untuk hujung minggu lepas,majlis makan-makan untuk keluarga dan jiran-jiran selamat diadakan setelah menyepi 2 tahun.Semua kerja diuruskan oleh suami memandangkan saya kurang sihat.Banyak buat kerja,mulalah jantung laju.Tak beh jadi macam tu,makanya suamilah yang uruskan hal-hal memasak.
Anak buah belah suami yang belajar 
di Rusia..teringin juga nak ke Rusia..😁


Sarung kerusi ada sangat tapi tak
sempat nak sarungkan..sibuknya hari tu



Konon2nya nak beli tudung baru
supaya senang nak padankan dengan
baju sedia ada yang tak perlu diseterika
tapi tak sempat nak tukar baju pun masa tu..balik saja dari kedai untuk beli ais,
kak long dah sampai rumah..




Isnin, 10 Julai 2017

Suka dengan Baju Raya Ni

Mula-mula memang nak beli baju dengan Butik Ayanna ni tapi tak jadi.Belilah baju yang ada corak Pucci.Bila beli,macam tak masuk pula dengan baju Melayu suami.Ada-ada saja alasan untuk membeli baju baharu.Aduhai...itulah kelemahannya.Saya tidak obses dengan tas tangan dan kasut tapi sangat mudah untuk membeli baju.Dalam berkira-kira nak beli baju lain,tiba-tiba lalulah baju yang murah dari Butik Yuma.RM 65 sepasang dan kos pis RM 10.Maknanya RM 75 sepasang.Pada saya agak murah.Cuba ringankan tangan hantar whatsapps kepada pengiklannya.Hanya ada sehelai saja warna maroon tapi dia tidak pasti saiznya kerana pemilik butik tersebut dah balik ke rumah.Dengan sabarnya saya menunggu.Esoknya saya dapat mesej,memang saiz yang dikehendaki.Alhamdulillah,rezeki saya.




Bila pakai ke sekolah,ada kawan yang tegur,cantik bajunya.Memang kembanglah hidung..

Nota kaki:Memang kain akan dipotong sikit bahagian bawahnya supaya ukuran sesuai.Begitu juga dengan bahagian tangan.Saya lebih suka letak getah saja pada bahagian tangan baju supaya bercekak.Mesin jahit memang digunakan untuk tujuan tu.

Selasa, 4 Julai 2017

Deko Ruang Tamu Raya 2017

Tahun ni hanya ruang tamu di ubah sikit.Ruang-ruang lain sama saja.Biasanya memang ruang tamu saja yang menerima perubahan.Alas kerusi diletak.Dah lama alas kerusi tu dibeli.Sarung bantal hiasan tu dibeli pada tahun lepas tapi tak digunakan.Perabot diubah sikit tapi masih yang sama.Tak sabar nak tukar kerusi baharu tapi apa kan daya,tak tahu tempat nak jual kerusi jati yang lama.Sementara tu gunalah dulu.Bila dah rasa sangat bosan dengan kerusi tu,nanti akan diusahakan.






Nota kaki:Masih dalam proses untuk mengemas rumah kerana kerja-kerja mengemas baru bermula selepas raya.Banyak ruang yang belum dikemas,buat mana-mana yang patut dahulu.Rumah masih ditutup untuk terjah raya.Bila dah ok semuanya,in sha Allah pintu akan dibuka untuk terjah raya.

Hari Raya Puasa 2017:0-0

Lewat petang Sabtu baru kami bertolak dari rumah menghala ke Terengganu.Cadangnya petang sebelumnya dah nak bertolak balik tapi tiba-tiba pagi Jumaat tu suami mengalami sakit perut,maka perjalanan kami ditangguhkan sehari.Ok juga kerana 2/3 hari sebelum ni agak sibuk berulang ke Seri Kembangan atas urusan kereta,hari Khamis baru berpeluang mencuci baju dan petang tu baru sempat mengemas baju.Kami berbuka puasa di Batu Caves,dalam kereta sahaja.Kurma pun lupa untuk bawa,makanya makan roti dan minum air Yakult serta teh o saja.Jalan raya tak sibuk dan perjalanan lancar saja.Alhamdulillah..
 Di setiap RnR banyak saja kereta yang berhenti.Kami jarang berhenti semata-mata nak makan bila ke mana-mana kerana dalam kereta memang dah disediakan makanan ringan.Kami berhenti untuk solat dan jika mengantuk.Sambil-sambil tulah saya membeli makanan yang dibungkus,bukannya makan di meja makan tu.Dengan cara ni,jimat masa sikit.
Selesanya Akmal tidur..mereka tidak lagi bergaduh untuk berebut tempat tidur terutamanya Adib yang memang tak tahu nak tidur menyandar.
Dalam perjalanan,tiba-tiba tekak saya nak makan mi.Kalau boleh bungkus mi goreng pun sedap juga.Kononnya bolehlah beli mi goreng bila berhenti untuk solat Isyak di RnR Kuantan.Dapat beli maggi panas pun ok juga.Bila dah berhenti di situ,alahai,kecilnya tempat rehat tu.Hanya ada satu gerai saja.Itupun gerai jual buahan potong dan makanan ringan.Maggi pun tak ada.Jam 1 pagi kami sampai di Permaisuri,Setiu.Suami berhenti di stesen 
minyak di situ,alhamdulillah dapat beli maggi panas.Adib makan agak lambat sedangkan sebelum ni cepat saja dia makan.Hampir jam 3 pagi baru kami sampai di rumah kakak sulong.Semua dah tidur,satu hal pula nak mengejutkan orang tidur.Baju raya semua dah digosok awal-awal,makanya saya boleh tidur dengan lena dalam beberapa jam tu.

Pagi raya sempat bergambar-gambar.

Hari raya kedua,lewat petang baru keluar tapi bukan pergi beraya tapi jalan-jalan.Sebelum tu,beri peluang untuk anak-anak main dengan sepupunya.

Raya ketiga berjaya beraya di rumah sahabat lama.Dua kawan masa belajar di USM dulu.

Raya keempat,dah nak balik ke Selangor tapi singgah ke rumah adik dan kakak di KT dulu.Masa nilah saya alami cirit-birit akibat banyak makan tapai pulut sepanjang raya ni.Terpaksa bertolak ke Selangor juga walaupun perut tak sihat.Alhamdulillah,jalan tak sesak sepanjang perjalanan balik walaupun pada mulanya jalan ke arah tol KT agak sibuk.Bila ubah jalan dan melalui tol Kuala Berang,jalan ok.Perut pun ok bila sampai di rumah dan terpaksa ke tandas untuk kali ke-10.Leganya..



Buah limau dan mangga epal yang dipetik dari rumah kakak.Setelah

Sesi mengemas rumah baru bermula..

Hanya ada dua biskut dalam balang..

Khamis, 15 Jun 2017

Dah 8 Hari Puasa

Akmal dan Adib.Beza umur mereka 4 tahun.Alhamdulillah,Akmal yang akan genap 6 tahun pada penghujung tahun nanti sudah berpuasa 8 hari.Abangnya Ammar pun dulu memang mula berpuasa sejak umur 6 tahun.Macam abangnya,Akmal juga merengek untuk sampai waktu berbuka,pukul 6 memang dah masanya tapi bila dipujuk-pujuk,mampu pula bertahan hingga berbuka.
Berbeza dengan abangnya Adib,abangnya ni belum berpuasa lagi malah dia masih tidak faham lagi maksud puasa.Bila dia makan,mesti dia akan pelawa abang dan adiknya.Setelah diingat-ingatkan,bila dia nak makan,Adib akan bertanya dulu sama ada boleh makan atau tak.Kadang-kadang bimbang juga jika adiknya yang berpuasa akan turut makan bersama-samanya.Jika gambar diambil masa dia makan,dia sudah tahu malu.Alhamdulillah,dah ada perasaan malu.

Nota kaki:Adib paling awal yang tak sabar-sabar untuk makan masa berbuka.Reda dengan dirinya yang dikategorikan sebagai istimewa.

Isnin, 12 Jun 2017

Baju Raya(2)

Salam Nuzul Quran..
Sambung lagi mengenai baju raya.Sangkakan dah selesai baju raya kami suami isteri gara-gara nak berjimat tapi rupa-rupanya belum selesai juga.Bila tiba masa untuk pendekkan bahagian kaki,baru perasan bahawa baju Melayu suami tu bukannya merah tapi maroon.Terperasan bila saya guna benang merah untuk jahit pada bahagian kaki,terserlah kontranya.Nak tak nak memang kena cari benang maroon dan saya pun kena beli baju maroon juga.Berkenan juga dengan baju pucci ni,akhirnya beli yang ni.
Harap-harap ukurannya selesa.
Masalah ummi dah selesai.Masalah anak tetuna pula.Dia makin tinggi,susahnya nak cari seluar yang sesuai dengannya.Dua tahun lepas,terbeli seluar untuk anak perempuan.Masing-masing tak perasan sebab beli di pasar pagi menjelang raya.Kesudahannya,simpan saja seluar tu.Lepas tu baru bermula misi mencari kedai yang menjual seluar yang sesuai untuknya dengan harga yang berpatutan.Tak perlu fikir soal jenama kerana kami bukannya mementingkan jenama pun,asalkan ok saja.Alhamdulillah,jumpa di Pasar raya MM.Tahun lepas dah beli dua helai,hingga sekarang masih baik lagi.Makanya,memang tahun ni saya mesti beli di situ.

Nota kaki:belum beli baju tshirt anak-anak.sehelai seorang pun ok kerana sebelum ni memang dah beli baju untuk mereka.

Novel Manuskrip Cinta

Novel penulisan yang saya suka.Dah habis baca 20.12 lagi tapi dalam draf agak lama.Dah lama terpendam minat yang satu ni,bila baca novel ni timbul pula minat nak menulis lagi tapi disebabkan kurang disiplin,minat tinggal minat.Dalam novel ni disertakan beberapa proses kreatif.






Jumaat, 9 Jun 2017

Alas Kerusi

RM 150 untuk 8 alas kerusi tu.Pos RM 10.Selesai masalah untuk bersihkan kerusi tu.Tinggal sikit kotoran yang ada di kaki kerusi saja.




Khamis, 8 Jun 2017

Baju Raya 2017

Sebut pasal baju raya,tertekan juga kerana suami bukannya tiap-tiap tahun nak beli baju Melayu.
Nak sedondon memang tak bolehlah. Makanya,saya kena pandai-pandailah memilih warna baju anak-anak. Tahun ni,saya membeli baju coklat untuk anak-anak.Saiz untuk suami tak ada,makanya memang tak beli.Pada mulanya memang nak suami pakai baju tahun lepas saja.Saya akan mencari baju yang sama warna dengan baju suami.Bila dah begitu perancangan saya, elok-elok tiba bulan Ramadan,suami asyik pakai baju Melayu tu saja untuk ke surau.Sebelum ni,hanya pakai masa raya saja.Bila dah macam tu, nak dijadikan baju raya pun dah tak seronok.Bukannya tak nak beli untuk suami,tapi dia sendiri yang tak kisah.Nak buat macam mana tu?Tapi sebenarnya, nak memberi pengajaran secara tersirat kepada suami supaya ambil berat sikit pasal baju raya tapi ada kalanya dia buat-buat tak faham.Makanya, pakailah apa yang ada.
Hati mula tak senang bila hari-hari suami pakai baju Melayu yang saya beli tahun lepas tu.Nak pakai baju mana pula ni bila raya?Nakkah dia membeli baju tahun ni?Tiba-tiba saya teringat..ada sehelai baju Melayu merah yang dibelinya beberapa tahun lepas tapi belum dipakainya.Maklumlah beli yang dah siap selepas raya.Memang susahlah nak baiki baju tu jika bukan untuk dipakai masa raya.
Nampaknya saya kena tukar warnalah ni.Sebelum ni dah ada baju ungu,sekarang dah kena tukar merah pula.Fikir-fikir..saya ada baju merah biru untuk tema merdeka nanti.Nasib baiklah ada,tak perlu beli.Tapi sebenarnya suka saja kalau kena beli baju baru sebab kebanyakan baju saya hanya beli atas talian.

Hijau warna kegemaran..

Inilah baju merah biru.nanti disesuaikan dengan tudung merah.Tudung merah ada.malas dah nak beli yang baru setakat ni.
Gambar-gambar ni baju yang saya berkenan tapi perlu mengawal diri kerana sangat banyak dah membeli baju baru.







Nota kaki:Suka beli baju pelbagai warna supaya senang nak sesuaikan dengan apa-apa tema terutamanya untuk majlis di sekolah.