Khamis, 15 Jun 2017

Dah 8 Hari Puasa

Akmal dan Adib.Beza umur mereka 4 tahun.Alhamdulillah,Akmal yang akan genap 6 tahun pada penghujung tahun nanti sudah berpuasa 8 hari.Abangnya Ammar pun dulu memang mula berpuasa sejak umur 6 tahun.Macam abangnya,Akmal juga merengek untuk sampai waktu berbuka,pukul 6 memang dah masanya tapi bila dipujuk-pujuk,mampu pula bertahan hingga berbuka.
Berbeza dengan abangnya Adib,abangnya ni belum berpuasa lagi malah dia masih tidak faham lagi maksud puasa.Bila dia makan,mesti dia akan pelawa abang dan adiknya.Setelah diingat-ingatkan,bila dia nak makan,Adib akan bertanya dulu sama ada boleh makan atau tak.Kadang-kadang bimbang juga jika adiknya yang berpuasa akan turut makan bersama-samanya.Jika gambar diambil masa dia makan,dia sudah tahu malu.Alhamdulillah,dah ada perasaan malu.

Nota kaki:Adib paling awal yang tak sabar-sabar untuk makan masa berbuka.Reda dengan dirinya yang dikategorikan sebagai istimewa.

Isnin, 12 Jun 2017

Baju Raya(2)

Salam Nuzul Quran..
Sambung lagi mengenai baju raya.Sangkakan dah selesai baju raya kami suami isteri gara-gara nak berjimat tapi rupa-rupanya belum selesai juga.Bila tiba masa untuk pendekkan bahagian kaki,baru perasan bahawa baju Melayu suami tu bukannya merah tapi maroon.Terperasan bila saya guna benang merah untuk jahit pada bahagian kaki,terserlah kontranya.Nak tak nak memang kena cari benang maroon dan saya pun kena beli baju maroon juga.Berkenan juga dengan baju pucci ni,akhirnya beli yang ni.
Harap-harap ukurannya selesa.
Masalah ummi dah selesai.Masalah anak tetuna pula.Dia makin tinggi,susahnya nak cari seluar yang sesuai dengannya.Dua tahun lepas,terbeli seluar untuk anak perempuan.Masing-masing tak perasan sebab beli di pasar pagi menjelang raya.Kesudahannya,simpan saja seluar tu.Lepas tu baru bermula misi mencari kedai yang menjual seluar yang sesuai untuknya dengan harga yang berpatutan.Tak perlu fikir soal jenama kerana kami bukannya mementingkan jenama pun,asalkan ok saja.Alhamdulillah,jumpa di Pasar raya MM.Tahun lepas dah beli dua helai,hingga sekarang masih baik lagi.Makanya,memang tahun ni saya mesti beli di situ.

Nota kaki:belum beli baju tshirt anak-anak.sehelai seorang pun ok kerana sebelum ni memang dah beli baju untuk mereka.

Novel Manuskrip Cinta

Novel penulisan yang saya suka.Dah habis baca 20.12 lagi tapi dalam draf agak lama.Dah lama terpendam minat yang satu ni,bila baca novel ni timbul pula minat nak menulis lagi tapi disebabkan kurang disiplin,minat tinggal minat.Dalam novel ni disertakan beberapa proses kreatif.






Jumaat, 9 Jun 2017

Alas Kerusi

RM 150 untuk 8 alas kerusi tu.Pos RM 10.Selesai masalah untuk bersihkan kerusi tu.Tinggal sikit kotoran yang ada di kaki kerusi saja.




Khamis, 8 Jun 2017

Baju Raya 2017

Sebut pasal baju raya,tertekan juga kerana suami bukannya tiap-tiap tahun nak beli baju Melayu.
Nak sedondon memang tak bolehlah. Makanya,saya kena pandai-pandailah memilih warna baju anak-anak. Tahun ni,saya membeli baju coklat untuk anak-anak.Saiz untuk suami tak ada,makanya memang tak beli.Pada mulanya memang nak suami pakai baju tahun lepas saja.Saya akan mencari baju yang sama warna dengan baju suami.Bila dah begitu perancangan saya, elok-elok tiba bulan Ramadan,suami asyik pakai baju Melayu tu saja untuk ke surau.Sebelum ni,hanya pakai masa raya saja.Bila dah macam tu, nak dijadikan baju raya pun dah tak seronok.Bukannya tak nak beli untuk suami,tapi dia sendiri yang tak kisah.Nak buat macam mana tu?Tapi sebenarnya, nak memberi pengajaran secara tersirat kepada suami supaya ambil berat sikit pasal baju raya tapi ada kalanya dia buat-buat tak faham.Makanya, pakailah apa yang ada.
Hati mula tak senang bila hari-hari suami pakai baju Melayu yang saya beli tahun lepas tu.Nak pakai baju mana pula ni bila raya?Nakkah dia membeli baju tahun ni?Tiba-tiba saya teringat..ada sehelai baju Melayu merah yang dibelinya beberapa tahun lepas tapi belum dipakainya.Maklumlah beli yang dah siap selepas raya.Memang susahlah nak baiki baju tu jika bukan untuk dipakai masa raya.
Nampaknya saya kena tukar warnalah ni.Sebelum ni dah ada baju ungu,sekarang dah kena tukar merah pula.Fikir-fikir..saya ada baju merah biru untuk tema merdeka nanti.Nasib baiklah ada,tak perlu beli.Tapi sebenarnya suka saja kalau kena beli baju baru sebab kebanyakan baju saya hanya beli atas talian.

Hijau warna kegemaran..

Inilah baju merah biru.nanti disesuaikan dengan tudung merah.Tudung merah ada.malas dah nak beli yang baru setakat ni.
Gambar-gambar ni baju yang saya berkenan tapi perlu mengawal diri kerana sangat banyak dah membeli baju baru.







Nota kaki:Suka beli baju pelbagai warna supaya senang nak sesuaikan dengan apa-apa tema terutamanya untuk majlis di sekolah.

Isnin, 5 Jun 2017

Proses Mendeko

Salam 10 Ramadan.
Seminggu berkurung dalam rumah kerana puasa dan menyudahkan kerja2 menanda kertas PPT.Mengemas rumah pun belum lagi kerana selagi kerja yang bergaji tu belum selesai,tidak ada hati nak buat perkara-perkara lain.Cepatlah selesai kerja tu.Bekerja pada bulan puasa pun bukan boleh pulun sangat sebab akan datanglah rasa mengantuk,penat,bosan dan macam-macam..Sabar jelah.Makanya,buat sikit2 moga2 akan habis juga..
Untuk deko2 ruang tamu,sambung yang dah dibuat sebelum ni.Ranting dah kering dan dah letak ranting tu dalam pasu tu,kad raya belum ada.Macam mana jadinya nanti tak pasti tapi harap2 akan menjadi.

Pokok raya




Sabtu, 29 April 2017

Lima Kali Untuk Deko 2016

Gigih saya mencari kesesuaian untuk ruang tamu ni.Mula-mula guna meja sisi dan meja kopi yang ada namun masih belum jumpa kesesuaian yang dicari.Makanya,saya membeli troli jati dan rak kacang.Namun,kedudukan bunga pula yang menjadi eksperimen.


Deko Troli

Deko-deko saja tak menjadi masalah tapi nak mengekalkannya agak susah kerana tahun ni makin sibuk.Nak sapu habuk pun makan masa..

Nota kaki:Nak beli almari antik untuk simpan semua barang antik tu pun kena fikir banyak kali kerana perabot dalam rumah dah penuh...

Deko dari Cermin Lazada

Salam bulan Syaaban.
Untuk deko Syawal,memadailah ini yang diubah.Asalnya cermin Lazada tapi dah jadi bingkai kerana susah nak mencari bingkai semata-mata.Kena korbankan cerminnya.


Guna paku untuk gantungkan bingkai tu.paku ni agak tebal,sebab itu saya memilih paku jenis macam ni di Mr Diy.harganya pun tak sampai RM 2.9



Khamis, 13 April 2017

Melabel Rak

Tahun ni agak sibuk bila dilantik penyelaras SPBT.Reda je dengan jawatan tu..


Khamis, 16 Februari 2017

Selasa, 14 Februari 2017

Memburu Pinggan Lagi

Penggemar barangan antik pula sekarang ni.Layan sajalah..







Aktiviti Cuti Tahun Baharu Cina

Tak bercuti ke mana-mana,makanya pandailah-pandailah isi masa. Anak memang kebosanan.
Jalan-jalan ke Tesco Setia Alam saja.
Baiki bahagian lengan baju kerana agak panjang.Pendekkan sikit 
dan letak getah supaya bercekak

Lap habuk di kerusi ni.dah beberapa tahun tak lap.memang banyak habuk


Lap tingkap.Bukannya selalu rajin..

Sempat jahit kain ni untyuk dipadankan dengan blaus ni.Dapat belipun dengan harga yang murah RM 39 saja tak termasuk pos.

Nota kaki:Keluar jalan-jalan pun memang habis duit.Kena beringatlah sekarang sebab barang kebanyakannya agak mahal.Nak tak nak akan berbelanja juga.

2017-Genap 40 tahun

Dah sebulan lebih baru berkesempatan menuis di sini..