Selasa, 13 Disember 2011

Ubat Buasir untuk Orang Hamil-Hemosol Suppositories



Hari ni dah masuk hari yang kelima saya mengalami masalah buasir.Nasib baik buasir saya masih di peringkat 1 walaupun saya dapati enda itu dah terkeluar sedikit.Alhamdulillah,dengan menggunakan ubat ini,sakit kian baik.Hari ni dah kurang trauma apabila nak bangun daripada duduk.Sebelum ini,traumanya bila nak bangun apabila duduk dan nak membasuh benda tu apabila buang air besar.Ya Allah,gerunnya sebab pedih dan sakit.Pada mulanya tak pandai juga nak gunakan ubat ni,ingatkan seperti ubat sembelit tapi lain sikit.Hari pertama saja saya dapat masukkan satu dos ubat ke dalam LD tapi hari-hari berikutnya guna sikit saja sebab sakit.Sebab itulah ambil masa lama sikit untuk baik.

Info tentang ubat ni:
1.Hemosol Suppositories mengandungi 10 suppositories,berfungsi untuk mengecutkan kembali salur darah yang membengkak di bahagian dalam, seterusnya memberi kelegaan kepada Anus.
2.Dimasukkan ke dalam Anus ( lubang dubur ) sehari sekali. Seeloknya apabila hendak tidur.
3.Diluluskan Kementerian Kesihatan Malaysia MAL 06051417X
4.Bahan utama ialah Zinc Oxide 300mg, Balsam Peru 50mg dan Benzyl Benzoate 33mg.

15 ulasan:

  1. salam.. sy sedang mengalami buasir luaran skg nih.. mmg bengkak, sampai nk jln, bgun, duduk, n tido n xselesa.. huhu... skg sy tgh pregnant 34w... buasir, mmg seksa... mmg wat sy btl2 trauma nk g toilet.. huhu... sakit... tp, smlm da jmpe doc, n doc bg ubt yg masuk dlm dubur (sama dgn pic sis)... harap, buasir ni akan surut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam...masa saya jumpa doktor tu,dia hanya tersenyum apabila saya sangat risau..dengan ubat yang akan diberikan,dia jamin akan baik.alhamdulillah...kuasa Allah..

      Padam
  2. Salam..saya megalami buasir tahap 3 dan doktor bagi ubat makan diaflon...selepas membaca tulisan anda saya tertanya mengapa doktor tersebut tidak bagi ubat yg anda maksudkan tu...adakah ubat tu boleh di dapati di farmasi...sebenarmya saya sedang mencari alternatif lain selain dr pembedahan seperti yg di saran kan oleh doktor

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam...tak pasti pula.mungkin ubat yang diberi sudah mengikut tahapnya..boleh tanya di farmasi.

      Padam
    2. TK atas balasan...

      Padam
  3. macam mana mahu masuk kan ubat ? confious

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masukkan ubat ke dalam LD, tekan sajalah ubat tu supaya keluar dari kelongsongnya....

      Padam
  4. Salam sis
    Saya pun doktor bg ubat ni selain dr ubat makan yg lain
    Tapi sy belum gunanya sbb sy takut mahu masukkan ke LD sebabkan saiznya yg besar

    BalasPadam
    Balasan
    1. ubat sapu pun saya pernah guna,ok juga.

      Padam
  5. salam...ubat hemosol yg macam capsul tu mmg masokan LD ke? macam tu je ke?

    BalasPadam
  6. Salam'
    Saya pu gunakan obat itu dan alhamdulillah baik kecut dan tak masuk balik rasa sakit pu berkurang

    Belumnya saya nak operasi tp
    Saya gunakan obat tersebut dan setelah obat tersebut masuk saya gunakan kapas muka yg sudah saya basah dg minyak kelapa murni (buat sendiri)

    Dan amal kan minum lémon dan honey (madu)


    Alhamdulilah jd baik no need go to hospital


    BalasPadam
  7. klu myusu badan boleh gunakan sapp peluru tu ke dln LD?xda kesan kt baby ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pasti...kena tanya org farmasi utk kepastian

      Padam