Selasa, 31 Mac 2015

Beg Kait Sandang

Saya suka membeli-belah terutamanya di sekolah kerana tak perlu bersusah-susah nak berjalan jauh. Pertama kali tengok,memang tergoda.Tambahan pula kerja membuatnya agak leceh.Tak pasti pula harga asalnya kerana kawan membelinya di GM Klang.Jika beli banyak,boleh dapat harga borong.Terasa macam nak pakai ke sekolah saja untuk menggantikan beg tangan yang berat semacam.Entah apalah barang yang ada dalam beg tangan sekarang hingga terasa beratnya tapi tak rasa macam tak banyak barang dah dalam beg tu.Musykil juga ni...







Ahad, 29 Mac 2015

Kertas Dinding Berpelekat di Rumah

Gara-gara kemaruk kertas dinding berpelekat,hampir setiap ruang rumah ditampal dengan kertas dinding berpelekat.Berlainan corak pula tu.Masih ada lagi yang masih tersimpan kerana belum sampai seru untuk menampalnya.
Nasib baiklah suami tak pula bersuara.Ok juga hobi menghias rumah kerana semua orang dapat manfaatnya walaupun seorang diri saja yang bertungkus-lumus mengerjakannya.


Nota kaki;Seronok juga dengan hobi menghijaukan dapur kerana hobi itu mendorong untuk kerap ke Mr Diy,Daiso,kedai-kedai berhampiran dan Kedai RM 2.Masa inilah peluang untuk jalan-jalan,kalau tidak memang tak suka jalan-jalan tanpa tujuan.

Bengkel Sejarah SPM

LCD yang memudahkan proses pdp




Nota kaki:Untuk memperoleh markah yang banyak walaupun ayatnya tak panjang meleret-leret,gunakan ayat majmuk yang mempunyai fakta,huraian dan contoh dalam penulisan esei

Portfolio PPPB

Hari ni blog yang tak berapa nak disinggah ni perlu kerap dikunjungi kerana blog ini menyumbang kepada portfolio Pelan Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PPPB).Segala  tugasan yang disandang dan pencapaian sepanjang perkhidmatan dimasukkan dalam fail PPPB ini di samping usaha yang dilakukan dalam profesyen untuk meningkatkan kualiti kerja.Blog bahan pdp ini diharapkan merupakan sumbangan kepada organisasi.




Khamis, 26 Mac 2015

Barangan Hello Kitty di Home Mart

Jalan-jalan cuci mata kerana sepanjang cuti seminggu,saya tak makan angin ke mana-mana.Nak ke Laman Seni 7 di Shah Alam pun tak sempat kerana nak menyiapkan kerja penandaan kertas ujian tapi tak sempat juga.
Hanya sempat cuci mata di Home Mart yang ada di kawasan perumahan saja. Home Mart ni merupakan kedai yang baru  dibuka di Saujana Utama untuk menjual peralatan rumah.Kedainya seakan Mr Diy juga tetapi harga barangan tidak semurah di Mr Diy.  Untuk mencuci mata,memang boleh kerana agak banyak barang yang ada.Ini satu-satunya kedai yang saya jumpa untuk produk Hello Kitty.Saya bukannya peminat HK tetapi seronok juga melihatnya.











Permainan untuk kanak-kanak pun ada juga di sini.Kalau anak-anak singgah di sini,mahu melompat mereka kerana banyak mainan dijual.




Basikal pun ada.Dah lama anak-anak tak berbasikal

 Barang yang dibeli.Ok saja.Plastiknya melekat di dinding dengan kuat sekali.

Nota kaki:Banyak kedai yang muncul di sini sekarang tetapi kadang kala ada juga yang  tidak dapat bertahan..

Menanda Kertas Ujian

Kertas soalan yang paling cepat ditanda.Dah lama tak tebuk lubang seperti ini kerana sudah menggunakan mesin pemeriksa objektif tapi kali ini dibuat secara manual saja.

Penandaan kertas ujian kali ini agak lambat dihabiskan kerana banyak saolan esei yang perlu ditanda.Kajian kes sejarah tingkatan 3 hanya 2 kelas sahaja tapi agak mencabar juga kerana kena teliti fakta, huraian dan contoh.
 Malam ni baru selesai.Alhamdulillah,selesai juga walaupun agak terdera rasanya.

Ahad, 22 Mac 2015

Buat Pasport di Kuala selangor

Akhirnya dapat juga buat pasport.Kenapa kalut sangat nak buat pasport ni?Semuanya gara-gara dah dapat lampu hijau untuk ikuti rombongan kak kiah ke Vietnam sempena cuti Hari Pekerja nanti.Akak yang uruskan rombongan tu dah hantar mesej supaya hantar borang ke luar negara secepat mungkin kepada kerani sekolah,nak tak nak terpaksalah percepat uruskan pasport.
Hari Rabu,tanpa dirancang dari awal,urusan membuat pasport dilakukan di Kuala Selangor.
Pada mulanya memang nak ke Shah Alam juga kerana terasa jauhnya nak ke Kuala Selangor tu tapi bila jalan nak ke Shah Alam dah sesak walaupun baru 10 minit perjalanan.Mulalah saya menukar haluan.Jam 8 pagi menghala ke Kuala Selangor dan 45 minit kemudian dah sampai di PKNS tanpa melalui LATAR pun.Bila masuk ke pejabat Pendaftaran,ramainya orang kerana pejabat pendaftaran tu beroperasi untuk 2 urusan iaitu membuat kad pengenalan dan pasport.Agak sesak ruang pejabat tu dan saya mendapat nombor yang ke-59,lagi 43 orang untuk sampai 
giliran.Sejam lebih juga menunggu barulah nombor giliran dipanggil.Urusan agak mudah kerana proses merakam gambar dibuat di situ juga.
Di sini hanya menyediakan 4 kaunter saja tapi hanya 2 saja untuk urusan membuat pasport kerana satu kaunter digunakan untuk ambil nombot giliran dan dapatkan pasport yang telah siap diproses.Satu lagi kaunter untuk bayaran pasport.
Proses 1:Ambil borang,isi dan baru dapat nombor giliran.Jika nak cepat,ambil dan isi dulu borang,bila sampai di kaunter ni terus tunjukkan borang yang dah diisi,nombor giliran diberikan.Jika tidak pasti ketinggian,tempat untuk mengukur ketinggian disediakan tapi saya belasah saja ketinggian saya yang tak berapa nak tinggi ni.



Tempoh 2 tahun sudah dihapuskan,hanya ada 5 tahun saja.Hanya perlu bawa kad pengenalan saja.Kad pengenalan sementara juga diterima..

 Proses 2;Bila nombor giliran dipanggil, proses untuk membuat pasport sudah bermula.Tunjukkan kad pengenalan,semua maklumat dapat diproses.di situ juga tempat ambil gambar.Hanya pusing badan dan betulkan kedudukan saja,gambar dah siap.Pakailah tudung yang berwarna gelap.Jika pakai tudung berwarna cerah,kemungkinan kena tukar tudung hitam yang disediakan pula.Lagi lambat prosesnya.

Proses 3:Tunggu giliran untuk proses pembayaran pula.Saya mengambil masa hampir 20 minit selepas permohonan dibuat baru nombor dipanggil.Bila dah buat pembayaran,dalam masa sejam,pasport akan siap.Dalam masa inilah saya pergi makan.


Proses 4:Mengambil pasport yang telah siap diproses.Tak sampai sejam pun pasport saya dah siap.Kena bertanya di kaunter untuk ambil nombor.Dah dapat pasport,bolehlah balik.Hampir jam 12 tengah hari juga baru siap sepenuhnya.




Khamis, 19 Mac 2015

Papan Tulis..

Dah lama papan tulis ni diletakkan di dapur basah tapi bila melihat satu gambar di fb deko tentang peranan papan tulis,terlintaslah nak gunakan semula papan ni.Kebetulan pula,sekarang ni masih dalam mood nak menghijaukan dapur,sesuai sangatlah tu.Papan tulis ni dibeli di kedai deko Inggeris dengan harga RM 50 untuk tulis perkara yang nak dibeli supaya tak lupa tapi tak digunakan sepenuhnya.Kapur yang digunakan selalu disalahgunakan oleh anak-anak,dia pula conteng dinding padahal dah simpan kapur tu.Bila dipadam selalu tulisannya,papan pun akan berkabut seperti tu.
Memasak...kerja yang dipermudahkan jika sibuk.Musim cuti sekolah ni sibuk menghabiskan penandaan kertas ujian,nak memasak pun agak malas...

tulisan asal...

tampal guna kertas saja.cari corak label dalam google dan tulis di atasnya.kemudian,cetak dan gunting sebelum ditampal.


Menu hari Isnin..3 jenis ikan kerana nak mencari kuah...semuanya dari kedai gara-gara 3 kali berulang dari bank untuk tukar kad ATM baharu



pantang dilihat si kecil ni,Akmal.mulalah dia nak menulis...



Menu kegemaran...


Rancangan yang disukai.Novel dah ada dan dah habis bacapun,tapi masih suka tengok cerita ni.Abaikan kertas dinding yang tak terpasang sedikit tu...

Nampaknya cukuplah menjadi hiasan di situ 
kerana hijaunya bentuk teko tu...

Di sekolah dah tak guna papan hijau ni lagi sebab penggunaan kapur ada kesan negatifnya.Sekarang dah ditukarkan kepada papan putih(Whiteboard).Agak kekok menggunakan papan tulis ni kerana permukaannya agak kesat.Kapur yang digunakan untuk menulis tu pun dapat dikesan oleh Akmal walaupun dah simpan.Sempat dia menconteng dinding pula tu.Nampaknya,papan tu memang tak boleh digunakan sepenuhnya juga.

Ahad, 15 Mac 2015

Dapur Hijau

Cuti sekolah ni mesti siapkan minit mesyuarat,menanda kertas ujian dan teks ucapan untuk Hari Kecemerlangan.Memikirkan kertas ujian yang belum sempat ditanda kerana sibuk dengan soalan cuti terancang,memang tak rancang nak balik ke kampung.Sebelum memulakan kerja-kerja ni,cuci mata dulu dengan dapur hijau ni,sejuk mata memandang.






Dah banyak perkakas hijau di dapur, nampaknya tak perlulah kabinet saya nak dicat hijau.Nanti tenggelam pula perkakas hijau tu..
Nota kaki:bila nak jahit langsir,siapkan pemegang periuk hijau
(dah lama potong kain tapi tak dijahit lagi) dan siapkan bilik bawah kalau asyik banyak kerja saja ni?

Kedai RM 0.99 di PKNS Shah Alam

Pagi semalam,gigih saya ke Shah Alam.7.30 pagi dah bertolak,macam nak ke sekolah pula tu.Bila sampai di PKNS dalam jam 8.05 pagi,bangunan tu sunyi saja.Dahlah masih gelap lagi.Naiklah ke tingkat dua untuk ke Pejabat Imegresen.Tak tahupun letaknya pejabat tu tapi redah saja.Dari jauh,dah nampak umat manusia sedang beratur.Alamak, panjangnya barisan!Sahlah memang itulah Pejabat Imegresen.Saya dah mula cuak,nak beratur atau nak balik ni?Hati dah berbelah bahagi.Akhirnya saya ambil keputusan untuk tidak beratur kerana baru beberapa hari sebelum ni ada bercerita dengan kawan:Buat pasport di Kuala Selangor cepat siap kerana tak ada orang.
Masa nak keluar dari lot pejabat tu,terserempak dengan pekerja Imegresen yang baru nak buka pejabatnya.Rupa-rupanya awal pagi lagi mereka dah beratur.Saya yang sampai jam 8 lebih ni memang dah agak lambatlah.Rasa macam dah awal sebab hari minggu.
Disebabkan masih awal pagi,kedai makan pun tak ramai orang,kedai-kedai lain pun tak buka lagi.Lepas sarapan,tak tahu tempat nak tuju sementara nak tunggu Gedung Harian dan Super 99 dibuka.Rupa-rupanya Super 99 tu kedai RM 2.Masa cuti Tahun Baharu Cina, tak perasan pula kedai yang berada di atas kedai Gedung Harian.
Gedung Harian,nak mencari tudung,taklah murah sangat tapi malas nak ke Pasar Kemboja...

Masa menunggu Gedung Harian dibuka,baru perasan kedai SUPER 99 ni...

Barang-barang yang dijual di kedai Super 99.Biasanya tak jumpa harga ni kalau di kedai biasa.Kena sbanding harga di Mr Diy pula.Semuanya berharga RM 1.99.






Jenuh menunggu kedai ni dibuka...


Masa balik,ada jalan ditutup tapi tak ditulis sebabnya.10 minit beratur di jalan raya tanpa  tahu sebabnya...


Rupa-rupanya ada perlumbaan basikal sempena Le Tour de Langkawi...

Selepas itu,memang jalan sesak kerana kereta banyak beratur.Jam 11.30 pagi keluar dari parkir kereta,jam 1 lebih baru sampai di rumah.