Isnin, 28 Disember 2015

Karpet di Mr Diy

Ini yang dibeli.Suka sangat sebab tebal dan kaku di situ je...Harga bawah RM 15 kot.Tak petasan sangat

Plastik...cantik tapi kurang sesuai


Tebal dan berat..kurang sesuai

Nipis sikit..

Baldu tebal juga tapi lembut...kalau ada hijau 


Ok juga...tapi satu ni saja yang.belilah yang ni dan yang separuh bulat tu

Kalau ada yang ni pun ok juga.Panjang sikit.Harga masih murah berbanding yang dibeli di kedai karpet Pakistan.

Tebal juga tapi hijau tak ada..


Ahad, 27 Disember 2015

Karpet di Dapur

Bermula dengan pertanyaan daripada rakan deko yang hendak meletakkan karpet di dapur dan gambar-gambar yang dipos,saya juga terpengaruh.Mana tidaknya,sebelum ini saya menggunakan karpet kain tu.Walaupun dah ada biji-biji di belakangnya namun tetap berganjak dari lantai dan selalu kena betulkan.Agak rimas juga begitu.
Mulalah saya mencari.Menurut maklumat daripada rakan-rakan deko,karpet ni ada jual di pasar raya Sakan dengan harga yang agak murah.Jauhlah pula nak ke Kuala selangor.Masa ke sana hujung minggu lepas tak sempatlah pula nak singgah sebab dah lewat petang.Malamnya ke rumah adik ipar.Barulah teringat di kawasan perumahan ada kedai jual karpet.Ada juga jumpa di satu kedai tu tapi karpetnya agak tebal.sayang juga nak letak di dapur.Berat juga.Kononnya nak cari dulu.Kalau dah tak jumpa sangat,memang terpaksalah pergi semula ke kedai tu.
Sebenarnya memang tak puas hati kalau tak mencari banyak tempat.Nasib baik jumpa juga di kedai karpet di Sungai Buloh.Kedainya tepi jalan sahaja.Dua kedai yang ada di ditepi jalan tu hanya seorang tuan sahaja.Yang besar berharga RM 35 dan yang kecil tu RM 10 setiap satu.Dah minta dikurangkan lagi tapi tidak dapat harga yang lebih murah.Reda sajalah sebab nak sangat.Bila diletakkan di dapur basah,tak cukuplah pula untuk dapur kering. 






Ahad, 20 Disember 2015

Selangor Agrofest

Cerita semalam...
Dah lewat petang baru sampai di Kuala Selangor ni.Dari jauh dah nampak permainan ni.Memang anak-anak hanya nak tuju ke sini saja.Dah tak boleh nak buat apa-apa,terpaksalah ikut saja.Habis masa di sini saja.Tak sempat nak ronda-ronda ke tempat lain kerana dah nak maghrib.Memang tak selesa nak berjalan-jalan lagi kalau dah maghrib.










Rabu, 9 Disember 2015

Hasil Menjala di Romantika

Setelah dua minggu berkurung di rumah,semalam berjaya meloloskan diri ke Shah Alam untuk ke Romantika di Plaza Alam Sentral.Sebelum tu,kena pujuk Akmal dulu supaya dia tak ikut.Terpaksalah beli mainan untuknya.Bila dah sampai di Romantika,memang rambang mata.Ini sajalah hiasan yang kena dengan tema dapur dan berwarna hijau.
Cc tu memang terpaksa beli kerana itu saja yang warna hijau.Bukan minat cc pun.

Petang tadi dah tampal.Ammar jadi tukang pemerhati.Bolehlah macam tu.Nak guna pembaris air tu memang tak jumpa.



Sekarang dah penuh hiasan di dapur.Jangan cuba nak tambah hiasan lagi.

Cara Guna Double Side Acrylic Tape untuk Gantung Hiasan

Dalam fb deko,pelekat jenis ni selalu disebut-sebut.Makanya,petang semalam saya dapatlah mencari pelekat seperti ni.Beli satu saja sebab sikit saja pelekatnya sedangkan harganya mahal sikit berbanding dengan pelekat yang biasa.

Susahnya nak tarik plastik merah tu...

Bila dah buka plastik bahagian belakang,memang tak nampak gamnya.patutlah orang panggil double side tape jernih untuk yang ni 

Yang ini memang guna pelekat tebal yang biasa.

Kedua-dua pelekat ni sangat kuat.Dah lekat saja di dinding,memang susah nak buka semula.Memang reda sajalah bila gambar-gambar ni senget sikit.
Pelekat acrylic ni harganya mahal sikit.Mungkin sangat tahan untuk hiasan yang berat berbanding pelekat lain.

Selasa, 8 Disember 2015

Kemaskan Sudip dan Senduk

Inilah susun atur di rumah saya.Pada awal tahun lepas,saya cuba minimumkan peralatan yang digantung tapi perkakas yang digantung itulah penyeri untuk dapur.Baru nampak jiwa dapur.Makanya,perkakas dapur dibiarkan bergantungan.Lagipun,tiada tempat juga nak menyimpannya bila kerap membeli peralatan baru.

Jika lihat gambar ni dan bandingkan dengan susun atur di rumah,alahai serabutnya hingga nak ambil barang pun susah sebab bertindan.Tak pernah pula nampak penyangkut seperti ini bertahan lama.Hampur setahun dah dia guna penyangkut yang dibeli di Lazada ni.Kebiasaan penyangkut seumpama ini yang saya beli memang tak tahan langsung.Nak lekat di dinding pun tak berapa nak sudi,inikan pula nak menanggung beban.Krefit untuk sumber fb.

Pada mulanya nak gunakan penyangkut yang ada skru tu tapi kena gerudi dinding pula.Sebagai alternatif lain,saya gunakan ni tapi tak boleh untuk barang yang berat.

Yang ini pun tahan tapi dah tak jumpa penyangkut besi seperti daun tu di kedai RM 2.Yang ini hanya buka plastik di bahagian bawahnya dan akan melekat elok di dinding.Tak pernah jatuh pun sejak saya gunakan ni.

Untuk sudip dan senduk yang berat boleh digantung di sini.Tiga penjuru jadinya tempat gantung peralatan sudip ni bila ruang yang ada digunakan sepenuhnya.

Ini hasilnya.Harap-harap mood nak mengemas ni sentiasa ada.Kebiasaannya sukar nak bertahan lama kerana mood sentiasa ada pasang dan surutnya macam air juga.



Cara Jahit Tampal Cantum

Sudah 2 minggu cuti sekolah, tapi saya tak ke mana-mana pun.Pada hal kaki ni nak saja singgah di Mr Diy,Daiso,Romantika mahupun Kedai Eco.Bila cuti sekolah,anak-anak tidak mahu ke taska walaupun untuk sementara.Memang tak ada jalanlah nak jalan-jalan.Minggu pertama dulu,dah siap buat corak tampal cantum ni tapi tak ada idea nak habiskan.Alang-alang dah beli 'batting' secara atas talian,makanya saya bercadang untuk buat sarung bantal.Jika nak tampal corak di bantal yang dibeli,susah juga nak jahit menggunakan mesin jahit.Memang tak selesai masalah juga.Hujung minggu baru-baru ni barulah ada mood nak siapkan.Itulah setelah lihat hasil jahitan Nabilah Hasyim.Projek saya madih tergendala sedangkan dah diuar-uarkan dalam blog.Sebenarnya,banyak projek jahitan saya tergendala.Antara mendeko dengan menjahit,saya lebih gemar mendeko.
Corak heksagon tu dicetak daripada internet saja tapi yang petak-petak tu kena buat sendiri kerana komputer riba sudah bermasalah.Lagipun tak pandai juga nak buat ukuran melalui komputer riba.Dah siap,gunting mengikut jumlah corak yang dikehendaki.

Buat ukuran di atas kain.Lebihkan sikit untuk jahitan bagi melekatkan kain dengan kertas.Yang ini corak lain tapi kaedahnya sama.

Cantumkan.Jelujur halus bahagian belakangnya.Untuk corak ini,saya hanya peniti sahaja kain dengan kepingan kertas dan menseterikakan saja kainnya.Apabila nak mencantumkan kepingan kain tu agak bermasalah juga kerana tapaknya yang dari kertas tu tak tetap.


Kepingan corak yang dijahit jelujur dahulu sebelum dicantumkan(hijau)

Setelah corak dicantumkan.





'Batting' tak bergam...



Lupa untuk kemaskan bahagian tepi zip tu.Abaikan saja sebab bahagian dalam,tak nampak pun

Inilah hasilnya.Walaupun tak sama saiz,tapi bolehlah untuk puaskan hati.Alhamdulillah,tercapai juga hasrat nak buat bantal hiasan ni walaupun setahun lalu lagi nak mencubanya.

Untuk corak petak tu saja saya gunakan 'batting'.Tidak letak alas bahagian dalam pun tak ada masalah.Lebih jimat kain sebenarnya kerana penggunaan alas menyebabkan kita perlu ada satu lagi kain pada bahagian bawahnya.