Sabtu, 31 Oktober 2009

Hi Tea


Sedang kusyuk tengok persembahan power point

Kakak-kakak yang selalu menjadi penasihat.


Petang tadi majlis Hi Tea berlangsung di Hotel Blue Wave, Shah Alam yang bertema Tradisional.Taklah susah nak cari pakaian.Pakai baju raya je.Biasanya jamuan akhir tahun ni dibuat malam tetapi sejak 3 tahun belakangan ini pihak sekolah selesa mengadakannya pada waktu siang.Lebih senang bagi orang yang tinggal berjauhan.Kebetulan tiada aktiviti hari ni, saya pun ikut serta.Semeja dengan akak-akak daripada panitia BM memang kecoh.Acara seperti biasa.Ada persembahan.Acara cabutan bertuah memang ditunggu-tunggu oleh semua orang.Hadiah paling besar ialah tv.Banyak hadiah tuperware.Boleh tahan jugalah.Yang penting boleh realease tension.
Selesai majlis, kami ke Masjid Negeri untuk solat asar sementara menunggu adik salah seorang daripada kami tiba dari KL.Jalan dari KL sesak, lamalah juga menunggu sehingga sempat lagi kami menjamu mata di baazar di masjid.Baazar ni hanya ada jualan pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad saja.Hampir maghrib barulah adik salah seorang daripada kami tu sampai.Solat maghrib dulu, baru pulang.Sampai rumah hampir jam lapan malam.

Jumaat, 30 Oktober 2009

Tazkirah Pagi Jumaat


Pagi ni sampai awal ke sekolah.Dapatlah sertai bacaan Yassin.Setiap pagi Jumaat memang diadakan bacaan Yassin. Selesai tazkirah,ustazah yang bertugas menyampaikan tazkirah ringkas kerana murid2 akan menduduki peperiksaan akhir tahun pada jam 7.50.Dua pesanan penting:
1 kewajipan solat lima waktu
2 kewajipan bertudung
Teguran ini dibuat mungkin kerana ustazah tersebut melihat gaya murid2 bertudung tidak kena caranya.Memangpun...pakai tudung tapi nampak rambut terjuntai di sebalik tudung.Saya pernah juga tarik rambut murid perempuan yang nampak rambut.Bila ditegur, baru cepat2 betulkan rambut.Esok,macam tu juga.Pakai tudung tapi tak pakai anak tudung.Tudung tu pula pendek semacam.Dahlah pakai baju warna putih...macam macam fiil budak sekarang.

Rabu, 28 Oktober 2009

Bosan....Stress


Dari perasaan bosan akan berubah menjadi stress...tension.Perasaan bosan boleh diatasi tapi kalau stress, tak tahu apa ubatnya. Perasaan ni timbul setiap kali nak melangkah ke kelas yang tidak digemari.Tak pandai tak jadi soal sebab bukan manusia di dunia pandai.Yang jadi masalah apabila mereka makin tidak menghormati guru mereka.Perjalanan masih jauh, sanggupkah saya berhadapan dengan karenah mereka untuk 20 tahun lagi???

Perasaan bosan juga timbul apabila menyemak Kertas peperiksaan Sastera Melayu. Sebahagiannya dah disemak. Dah diberitahu tajuk yang keluar tapi tak juga boleh jawab.Dua pelajar perempuan hantar soalan sahaja.Jawapan tidak ada.Bila ditanya mengapa tidak jawab:"saya tidak minat sastera,cikgu."Sakit hati mendengarnya.Langsung tak ada tanggungjawab dalam diri untuk membaca dan cuba menjawab.Inilah kesannya apabila sastera diajar bagi kelas yang tercorot.Teks Komsas pun dah malas nak baca,inikan pula teks sastera yang mempunyai banyak tajuk.Remaja zaman sekarang, pendek akal dan tak fikir apa akan jadi masa depan.
Mudah saja kerja saya bila ramai yang tak dapat jawab tapi kepuasan tak ada.Bila macam ni,jadi penulis lebih baik daripada jadi cikgu.Jika ada ruang untuk ke arah itu, memang saya tinggalkan dunia perguruan ni...Kadang-kadang,diri jadi lemah apabila melihat keadaan sekarang...

Selasa, 27 Oktober 2009

Demi Setia Bersama

Gara-gara selalu mendapat panggilan daripada pihak yang tidak dikenali, saya selalu abaikan panggilan daripada nombor yang tidak dikenali.Semalam ada satu panggilan daripada pihak Anjung Seri berkenaan artikel yang dihantar beberapa bulan lalu. Gambar yang dihantar tidap dapat diproses menyebabkan AS meminta untuk menghantarnya sekali lagi.Kadang kala sikap saya yang sebegini boleh menyusahkan orang lain tetapi saya tiada cara untuk mengelakkan daripada mendapat panggilan daripada pihak yang tidak dikenali.Nasib baik saya mendapat pesanan daripada peti pesanan suara.

Isnin, 26 Oktober 2009

Manfaatkan Masa


Hari ni semua murid tingkatan 4 menghadapi kertas BM.Masa inilah saya gunakan masa untuk menulis sesuatu dalam buku catatan saya bila masuk ke kelas.Semasa murid-murid tekun menjawab soalan,saya mula termenung memulakan catatan.Apa yang nak ditulis??Tak ada idealah pula.Di bilik guru, pernah juga saya ditegur oleh rakan kerana termenung.Saya termenung kerana memikirkan apa yang nak ditulis.Malulah pula bila ditegur.Kertas peperiksaan sastera belum ditanda lagi tapi sengaja saya tinggalkan di rumah kerana memang saya berhajat nak menyambung tulisan tu di sekolah.Walaupun tak dapat tulis banyak,sekurang-kurangnya ada juga sambungan ceritanya.

Ahad, 25 Oktober 2009

Cabaran Masa Kini


Di rumah, kami sama-sama memainkan peranan dalam melaksanakan rutin harian.Sebagai suri yang berkerjaya, saya memang memerlukan bantuan daripada suami.Jika saya seorang yang memainkan peranannya,tak terdaya saya.Bila sama-sama cari rezeki, tanggungjawab tidak boleh diserahkan kepada satu pihak sahaja terutamanya dalam urusan membesar dan mendidik anak-anak.Anak-anak yang agak rapat dengan ayah mereka memberi ruang kepada saya untuk mengurus perkara lain.Saya agak beruntung kerana suami memang ringan tulang dalam membantu saya mengurus anak-anak.

Membesar dan mendidik anak pada zaman globalisasi ini tidak semudah yang dijangkakan.Walaupun kita mampu membentuk mereka mengikut acuan yang kita kehendaki, namun apabila mereka melangkah keluar dari rumah,pelbagai pendedahan mereka terima.Kesannya, kadang kala kita tidak mampu menangani pendedahan yang mereka terima.Itulah senario yang berlaku di sekolah.Jika di rumah, anak-anak patuh dengan arahan ibu bapa,namun bila berada di sekolah sikap mereka mula berubah.Tepatlah kata-kata hikmah:"Jika kita tidak dapat mengubah diri, persekitaran akan mengubah diri kita."Sebagai ibu atau bapa, kita hanya mampu berdoa agar anak-anak kita tetap terpelihara dengan acuan didikan kita.

Betapa besarnya pengaruh sekeliling terhadap kita.Kita boleh berubah sikap hanya dengan pengaruh daripada rakan-rakan dan persekitaran.Jika ibu bapa asyik sibuk mencari rezeki sehingga tidak mempedulikan anak-anak, mereka akan cari jalan lain untuk mengisi kekosongan hati.Akibatnya,mereka mungkin terlibat dengan gejala sosial.Jika di rumah mereka gagal dididik dengan sempurna, di sekolah sudah pasti guru bermasalah untuk menangani karenah mereka.Semakin maju dunia, semakin mencabar kerja guru kerana proses pendidikan sudah menjadi sukar.Kesimpulannya, kerjaya tidak sepatutnya kita mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan.

Sabtu, 24 Oktober 2009

Tambah Koleksi


Hajat nak menjengok manuskrip yang dah lama tak diusik.Tapi terleka membaca blog dan mengemaskini blog hingga masa berlalu dengan pantas.Dah tengah malam.Dah mengantuklah pula.Berkenan pula dengan novel ni.Difahamkan dalam novel ni,penulisnya ada menyelitkan hadis.Samalah juga dengan novel saya yang masih dalam proses untuk disiapkan.Bimbang juga jika ceritanya tak relevan dengan masa kini.Apa tidaknya, cerita saya tu mula ditulis pada tahun 2005, sekarang dah penghujung 2009. Jika tidak ada syarikat penerbitan yang berminat,tulisan tu merupakan koleksi peribadi jelah.

Sinopsis ringkas novel ni:
DANIA, gadis kota yang liar, mengandung anak luar nikah. Akibatnya, papanya, Datuk Safuan mendesak agar kandungan itu digugurkan. Namun, kerana tidak mahu menanggung dosa, mamanya, Datin Kay terpaksa melarikannya ke Pusat Perlindungan Wadi Saffiyyah, tempat perlindungan gadis-gadis bermasalah sosial.

Sepanjang tinggal di Wadi Saffiyyah, Dania sentiasa bermunajat kepada ALLAH. Walaupun dosa yang ditanggung selama ini tidak mampu mengembalikan lelaki yang bertanggungjawab atas kandungannya itu, dia pasrah. Baginya dia harus meneruskan kehidupan sehingga anaknya lahir.

Dalam diam, dia terpaut pada sifat-sifat mulia Ustaz Iqbal salah seorang tenaga pengajar di Wadi Saffiyyah. Namun, bila difikirkan, mana mungkin dirinya yang kotor jatuh hati pada insan semulia Iqbal? Sehinggalah suatu hari, dia menerima hadiah pemain MP3 dan al-Quran kecil daripada lelaki itu.

Apakah maknanya ini? Adakah Iqbal juga mempunyai perasaan yang sama terhadapnya? Iqbal pernah menyatakan kepadanya bahawa dia harus mencintai ALLAH dan Rasul-NYA terlebih dahulu sebelum dia mencintai sesama manusia. Dania bimbang dengan kenyataan ini. Takut dia bertepuk sebelah tangan.

Menang Membeli, Alah Membaca


Kebiasaannya penghujung tahun sebegini,guru-guru makin sibuk terutamanya bagi guru kelas.Pada masa inilah mereka akan menyiapkan dokumen-dokumen yang perlu dibereskan.Tapi bagi guru tingkatan 3 yang bukan guru kelas,selepas PMR tamat, mereka lebih berminat untuk membaca novel.Bermusim pula masa untuk membaca novel.Salah seorang teman ada bertanyakan novel yang ada dalam simpanan saya.Di rumah,mulalah saya mengira-ngira novel yang dah dibeli tapi belum habis dibaca lagi.Kesemuanya hampir 20 buah novel.Ada juga yang belum diusik pun.Menang membeli tapi alah membaca.Yang penting novel tu ada dalam koleksi saya.

Jumaat, 23 Oktober 2009

Jalan Berpimpin Tangan

Pagi tadi punya cerita jalan sesak teruk. Dalam radio dah beritahu ada sebuah lori rosak dari Sungai Buloh ke Lancang.Tak perasan pula jalan yang saya lalui itu terkena tempiasnya.Kereta bersesak-sesak.Dahlah pagi ni ada peperiksaan bagi subjek sastera.Bimbang pula kalau-kalau ada masalah kertas yang saya buat tu.Jam dah 7.45 tapi saya masih dalam perjalanan.Sepatutnya perjalanan hanya mengambil masa 20 minit tapi berlarutan hingga sejam.Ini cabaran sekolah baharu. Trafik memang tak boleh nak diramal.Semenjak saya di sini, ini dah kali ketiga kesesakan lalu lintas yang teruk.Melihat keadaan jalan raya yang sesak agak parah, suami ambil inisiatif berpatah semula dan melalui jalan alternatif.Alhamdulillah..sampai jua walaupun dah terlewat.Suami memberhentikan kereta di seberang jalan dan memimpin tangan saya untuk menyeberangi jalan raya yang agak sesak.Nasib baik suami faham keadaan saya yang memang penakut untuk melintas jalan yang sesak.Rasanya dah lama saya tidak berpimpin tangan dengan suami kerana asyik pimpin tangan anak je.Ke mana-mana dengan anak je.Jarang kami ada masa keluar jalan-jalan berdua.Nostalgia juga pagi tadi.Gara-gara jalan sesak.Kadang kala kita hanya nampak kesilapan seseorang sahaja di mata sehingga menutup kebaikan yang dilakukannya.

Khamis, 22 Oktober 2009

Macam mana nak buang perasaan was-was?

Pagi tadi saya terlambat bangun.Bila tengok jam, dah pukul 6 pagi.Baju tak seterika lagi.Cepat2 capai baju yang tak perlu diseterika sangat.Baju batik dah tolak tepi.Semuanya tergesa-gesa.Nasib baik sempat.Bila dah kunci pagar, tiba-tiba teringat plak seterika tadi dah tutup atau belum?Padahal dah tutup dan cabut plak pun.Saja perasaan was-was datang.Sepanjang perjalanan asyik teringat yang tu je hingga sampai ke sekolah. Syaitan punya kerja.Dah sampai sekolah, saya buat kesimpulan tawakkal sajalah.Lama juga nak buang perasaan was-was tu.Selalu juga macam ni.Tak tahu nak buat macam mana.

Rabu, 21 Oktober 2009

Hati Terkenang Mulut Menyebut



Hari ini saya dapat sms daripada kawan sekolah lama yang mengundang saya ke majlis Hi Tea pada 31hb nanti. Saya terima sahaja pelawaan itu memandangkan mesyuarat guru akan diadakan hari sabtu ni. Mungkin hari sabtu berikutnya tiada aktiviti sekolah.Sejak berpindah ke sekolah baharu, kami seakan terputus hubungan.Sekurang-kurangnya pada hari tu nanti dapatlah saya berkongsi cerita tentang sekolah baharu.Bila masa nak balik, pengumuman dibuat untuk memaklumkan bahawa mesyuarat pada hari sabtu ni tangguhkan dan tidak pula diberitahu bila akan diganti. Janganlah pula diganti pada 31hb tu.Melepaslah peluang saya untuk bertemu dengan kawan lama.

Teringat pula masa hari terakhir di SMK S19,semasa sesi bersalam-salaman, tiba-tiba saya menangis teresak-esak kerana sedih nak meninggalkan mereka dan suasana di sana.
Sempat lagi panitia BM mengadakan jamuan untuk meraikan saya di Restoran Thai. Dahlah saya tak pernah merasa makan di restoran tu,bila dah dapat pindah sekolah,dapatlah juga merasa masakan Thai secara percuma. Rezeki..

Kakak-kakak di sana memang prihatin dan ceria.Walaupun banyak bebanan tugas dan selalu mengejar deadline, mereka tidak menunjukkan stress.Terima kasih untuk kalian.Pengalaman sepanjang 5 tahun saya di sana sebenarnya amat sukar untuk dilupakan.Bila hati terkenang, pasti mulut saya akan menyebut nama-nama akak di sana.

Selasa, 20 Oktober 2009

Mengapa Perlu Bekerja?


Saya menghabiskan lima hari cuti dengan rutin harian di rumah sahaja.Kerja-kerja rumah seperti memasak,mengemas, membasuh pakaian, dan memantau aktiviti anak-anak memang tidak habis dari pagi hinggalah malam.Sebut sahaja kerja-kerja suri rumah yang tak pernah berakhir, saya teringat satu rungutan daripada jiran semasa kami bersembang-sembang sambil memerhatikan anak bermain di luar rumah pada suatu petang."Mengapalah perlu bekerja, kalau duduk di rumah saja lebih baik." Saya hanya tersenyum tanpa mengulaslanjut kerana saya ada sebab saya bekerja.Apabila saya tidak menyampuk katanya, dia kembali bersuara:"kalau suami kaya tak apalah tak nak bekerja." Tahupun, saya hanya berkata dalam hati.Tadi saya tidak berani nak menyampuk kerana bimbang jika hatinya terluka dek kata-kata saya.

Sebenarnya saya tidak pernah bersungut mengapa saya perlu bekerja.Malahan berkerjaya merupakan pilihan saya kerana:
1 semasa berada di tingkatan 6, saya berazam untuk mengubah nasib keluarga saya.Mungkin kesedaran ini lahir hasil daripada kursus BTN selepas tamat SPM.Tidak ada cara lain untuk mengubah nasib keluarga melainkan saya mempunyai pekerjaan tetap.
2 membahagiakan hati ibu dan bapa dengan sumbangan wang setiap bulan walaupun sumbangan itu tidak mampu membalas jasa mereka
3 meringankan beban suami kerana suami saya bukanlah kaya dan mampu menampung keluarga keseluruhannya
4 memenuhi impian hati kerana setiap impian bukan mudah untuk dipenuhi oleh suami
5 saya memang bukan jenia wanita yang suka duduk rumah
6 sebagai aset diri
7 sebagai jaminan hidup kerana kita tidak tahu perjalanan hidup pada masa akan datang
8 menjalankan tanggungjawab sebagai rakyat dengan menabur bakti kepada negara mendidik anak bangsa
9 dengan pendapatan yang diperoleh, saya dapat menyumbangkan wang kepada mereka yang memerlukan
10 menambah kenalan di samping menambah aktiviti sosial.Tanpa kerjaya, mungkin saya dengan dunia saya di rumah sahaja
11 kepuasan diri

Berkerjaya atau tidak sebenarnya bergantung kepada keperluan dan cara hidup seseorang.Sama ada kita berkerjaya atau tidak, tidak menjadi ukuran. Yang penting kita bahagia dengan cara hidup yang dilalui di samping menghargainya kerana itulah jalan hidup pilihan kita.

KELEBIHAN AYAT QURSI


Semasa saya membelek -belek majalah Midi, saya terjumpa artikel ini.Menarik juga untuk dimuatkan dalam blog saya tapi malas pula nak menaip.Saya cuba cari dalam internet,jumpalah sama seperti artikel yang dibaca dalam Midi.Jimat masa saya.Kemudahan internet, semuanya ada, cuma pandai-pandai kita mencari bahan bacaan yang bermanfaat.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya -mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Setiap lelaki dan wanita (baik buat isteri-isteri) yang mengamalkan membaca ayat kursi 7 kali sebelum keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau kemana sekalipun kecuali bukan niat melakukan maksiat pada Allah swt maka dia terselamat daripada segala kejahatan yang datang dari syaitan ,jin dan manusia seperti :

* dikenakan sihir antaranya ubat pengasih (mengasih seseorang tanpa kehendak hatinya), penganiayaan(sakit santau ), penipuan dan sebagainya kerana semua ini ada bersangkutan dengan jin dan syaitan
* terselamat daripada kejahatan seperti kes ragut, rogol ,kecurian mahu kena pembuli jalanan.
* dijauhkan dari fitnah jalanan seperti ketika memandu, kemalangan jalanraya, tayar pancit dan sebagainya. Semua perlindungan ini adalah datangnya dari Allah S.W.T atas keyakinan kita padaNya iaitu hikmah kalamnya terhadap mereka yang beriman dan bertaqwa pada Allah swt dan RasulNya Nabi Muhammad saw. Bagi kaum lelaki jangan lupa selepas selesai solat jumaat duduklah sebentar untuk melakukan amalan membaca 7 kali ayat Kursi ini dan 7 kali bagi setiap 3 Qul. Hikmah kelebihanNya banyak bagi mereka yang mengamalkan, insyaAllah

Wallahu a'lam..

Isnin, 19 Oktober 2009

Jiran


Dua hari jiran sebelah tidak pulang ke rumah.Ke mana tidak pula saya tahu.Hampir pukul lapan malam semalam barulah mereka pulang ke rumah. Masa itu saya berada di dalam rumah.Tak berkesempatan pula nak bertanya ke mana.Balik ke rumah ibu atau uot statian?Dua persoalan itu yang berlegar di kepala saya. 8.30 malam pula kami sekeluarga keluar untuk ke rumah abang saya di Meru.Malam baru keluar rumah kerana suami kurang sihat gara2 rumah terbuka.Lepak di rumahlah sepanjang hari.Balik dari rumah abang, terus lena kerana kepenatan.

Pagi2 lagi jiran sebelah keluar rumah untuk ke tempat kerja.Kebiasaannya kami yang keluar dulu.Tapi pagi ni apabila saya cuti, suami pun ambil kesempatan pergi lewat ke tempat kerja. Persoalan ke mana jiran pergi masih dalam minda.Mungkin petang nanti baru ada kesempatan untuk bertanya. Hubungan saya dengan jiran agak baik.Mugkin kerana kami sebaya.Hobi suami dengan suami jiran juga agak sama.Mereka suka berkebun.Jiran saya ni suka menghulurkan makanan meyebabkan saya terasa malu kerana jarang membalasnya. Dengan skil memasak yang tak seberapa dan ditambah pula sikap perfectionist(mencari kesempurnaan), menyebabkan saya berfikir panjang untuk memberi sesuatu kepada orang lain.Selalu je fikir:dia makan ke, sedap ke?Masing-masing punya sikap.

Cakap pasal jiran,teringat pula jiran lama semasa tinggal menyewa di seksyen 19 dulu.Jam 11 malam pun saya masih lagi terdengar jiran menjerit kerana marahkan anaknya. Terkejut saya. Dahlah ada masalah jantung,tension dibuatnya.Tinggal berjiran mengingatkan saya supaya berhati-hati apabila ingin memarahi anak.Marah anak2 biar perpada-pada.Bunyi bising boleh mengganggu orang lain.Sebab itulah apabila anak meragam, suami cepat2 pujuk.

Masa belum berpindah, bimbang pula jika mempunyai jiran yang sama sikapnya dengan jiran yang dulu.Alhamdulillah...apabila berpindah ke rumah baharu, saya bersyukur kerana semua jiran jenis yang suka bertegur sapa.

Ahad, 18 Oktober 2009

Alahai.....


Alhamdulillah aktiviti makan-makan semalam untuk kali kedua berjaya juga walaupun tamat lewat sedikit kerana abangku balik jam 9 malam.Makanan masih ada sedikit lagi dan masih cukup untuk dua orang jiran yang belum bertandang ke rumah masa kami mengadakan jamuan yang lalu.Tapi disebabkan suami memang kepenatan dan sudah tidak mampu untuk melayan tetamu lagi, kami sudah tutup kedai sejurus abangku balik.Memang dia bertungkus lumus sepanjang hari.Kalau nak harapkan saya seorang, memang tak mampu.Terfikir pula jamuan doa selamat yang masih dalam kepala saya:nak buat atau tidak?Jamuan yang ala kadar ni pun dah penat semacam.
Dalam soal rumah tangga, suamiku memang ringan tulang. Untuk jamuan semalam, dialah yang memasak nasi impit.Terkejut ibu mentua saya apabila mengetahuinya kerana dia sendiri tidak pernah membuatnya.Suamiku juga yang membuat begedil, tapi sayang tak menjadi kerana mendengar cakap saya yang memang tak tahu.Silapnya apabila saya mencadangkan kepada suami untuk menambah tepung gandum kerana adunan agak lembik sedikit.Kononnya apabila dicampur dengan gandum, adunan tu akan keras sedikit, tapi rupa-rupanya menjadi hancur apabila masuk ke dalam kuali.Adunan tu lembik pun kerana silap saya yang merebus ubi kentang sedangkan suami sudah memberitahu supaya kentang tersebut digoreng.Sebelum ini tak pernah pula saya cuba untuk membuat begedil, ini merupakan pertama kali nakmencuba.Memang dapat ilmulah tentang begedil.Walaupun begedil tak jadi, suami tak pula marah.Cool saja dia.Susah nak cari orang seperti dia.Pengajarannya,jangan melawan cakap ketua...nanti perkara tu tak jadi.Teringat pula pesanan Rasulullah kepada umat Islam dalam satu perang.Akibat pengikutnya tidak mengikut cakap baginda, umat Islam kalah.Samalah juga dengan kes begedil saya ni...Jangan sangka cakap orang tak berguna..

Sabtu, 17 Oktober 2009

Demi Triple...

Pagi-pagi lagi pada hari Jumaat saya keluar bersama suami.Dia ke ofis dan saya ke pasar raya.Terpaksa teruskan hajat ke pasar raya demi nak mencari bahan-bahan untuk membuat triple walaupun ada masalah pada mulanya.Susahnya kat sini nak cari kek gulung.Sebab itulah terpaksa pergi ke The Store.Bila dah sampai, pasar raya belum buka lagi.Alahai nak ke manalah pula ni. Pejabat pos yang terletak dalam bangunan pasar raya pun tak bula lagi.Terpaksalah tunggusehingga jam 9 pagi.Selepas selesai urusan di pejabat pos(masukkan duit anak ke dalam tabung haji), ada 45 minit lagi pasar raya tu buka. Ronda-ronda di kedai depan bangunan pasar raya.Berkenan dengan mangkuk besar berserta cawannya sekali.Tapi beratlah pula.Tak cukup tangan pula nak bawa nanti.
Bila balik rumah sempatlah kemas-kemas rumah. Stor besar berjaya dikemaskan walaupun nampak serabut sikit lagi lantaran komputer buruk dan almari tv masih ada dalam tu.Lepas tu mop lantai. Malammnya barulah masak triple.

Atur kek gulung yang telah dipotong ke dalam bekas.

-Kemudian,masakkan kastard dalam 5 sudu dengan susu cair yang dicampur sikit dengan air nata de coco hingga pekat.Tuangkan ke atas kek gulung tadi.
-Lepas tu,atur nata de coco dan kismis atas adunan kastard tadi
#boleh juga letak koktail,tapi saya gantikan dengan nata de coco sebab koktail tak ada
#Kismis tu sepatutnya buah2an spt prune dan pic,tapi tak ada, gantilah dengan kismis
-masakkan agar2.Kemudian, tuangkan ke atas kastard tadi
-sejukkan dalm peti sejuk

- Siap.Lebih kurang sama yang kedua tadi.Cuma, sekarang dah keras dan dah boleh dimakan.

Jumaat, 16 Oktober 2009

Apa Nak Buat Cuti 5 Hari??



Hari ini saya mula bercuti selama 5 hari kerana Deepavali.Otak mula ligat berfikir untuk merencanakan cuti tersebut.

1 Yang pasti skema Kesusasteraan Melayu belum siap lagi
2 Skema sejarah t4 pun tak tersentuh lagi. Buku tertinggal kat sekolahlah pula...macam mana nak buat ni?
3 Stor besar belum pun dikemas.Bersepah dengan pelbagai barang.
4 Manuskrip dah lama tak buka.Hajatnya nak sambung sikit lagi
5 Barang2 perhiasan rumah banyak lagi yang belum dinaikkan ke dinding.Nak buat memang tak pandai.Nak minta suami buat, berapa lama lagi nak tunggu hingga bilik dah jadi semak
6 Kain banyak juga yang belum dilipat...
7 Hari sabtu ni ada makan2 untuk keluarga suami..kena masak.Pasti satu hari tu akan habis dengan sesi masak-memasak dan layan-melayan.

Banyak juga perancangannya..Tak pasti yang mana satu dapat disemprnakan..

Rabu, 14 Oktober 2009

Alahai Adib..




Minggu lepas Adib terjatuh semasa bermain-main di tempat permainan di Tesco.Bibirnya pecah kerana tergigit. Banyak darah yang keluar.Kasihan betul saya melihatnya,namun sebagai ibu saya hanya dapat menenangkannya saja. Ahad yang lalu, dia terjatuh lagi. Kali ini dia memanjat kerusi dan tersungkur jatuh menyebabkan dagunya terkena meja. Dalam juga lukanya.Banyak darah yang keluar.Kebetulannya,baju yang sama dipakai semasa dia terjatuh pada minggu lepas.Selepas ini, saya hanya akan menyimpan baju Burney tu. Menangis sakan dia sambil menjerit sakit...sakit.Sekali lagi hati seorang ibu tercuit. Itulah Adib. Sangat lasak dan tak suka duduk diam. Ada sahaja yang nak dibuatnya.
Disebabkan kenakalannya, kerusi terpaksa diikat.Jika tidak,pasti dia akan sentiasa berada di atas kerusi yang pastinya akan mengundang bahaya.Di ruang makan,kami juga tidak meletakkan meja makan,bahkan hanya meletakkan meja Jepun.Jika meja makan yang berada di situ, meja tersebut hanya akan menjadi hiasan semata-mata kerana kami pasti tidak menggunakannya.Dua bangku kecil tu sebenarnya untuk meja sarapan yang dipasang siapdengan kabinet dapur. Bangku itu tidak boleh letak di bawah meja sarapan tapi diikat di bawah meja konsul demi keselamatan.Hanya rumah saya saja yang lain daripada rumah lain kerana anak kami memang nakal.
Semasa open house tempoh hari, penatnya melayan karenah Adib kerana tangannya ligat hendak menyentuh makanan yang ada di atas meja Jepun.Ada anak seperti Adib menyebabkan saya perlu berfikir kritis dalam menghias rumah agar tidak mengundang bahaya kepadanya. Cermin yang digantung pun boleh dia nak tarik.Anak yang lasak seperti ini menyebabkan saya kurang percaya untuk lepas tangan kepada orang lain sekiranya kami berada dalam kelompok yang ramai. Anak kita, sepatutnya kita yang pantau.

Kepuasan Seorang Guru



Sesi p&p hanya tinggal sehari lagi kerana murid tingkatan 4 akan mula menghadapi peperiksaan akhir tahun mulai 22 haribulan.Isnin dan selasa sekolah akan bercuti bagi perayaan Deepavali.Buka sekolah hari rabu, murid-murid akan menempuh peperiksaan. Perjuangan untuk tahun ini kian berakhir.Selepas peperiksaan, tugas menanda kertas peperiksaan pula menyusul. itu kerja masa cuti.Mencabar juga berada di sekolah baharu walaupun hanya beberapa bulan.Dahlah mengajar murid tingkatan 4, malahan subjek sejarah pula tu.Memang mencabar.
Majoriti masyarakat sekarang memandang kerja guru mudah kerana kerja separuh hari.Mereka hanya nampak kerja separuh hari sahaja dan tidak nampak bebanan kerja guru.Di sekolah, gurulah kuli, guru jugalah bos bagi budak2 belasan tahun.Tapi, murid sekarang tidak nampak peranan mereka terhadap guru.Seingat saya semasa berada di bangku sekolah dulu, saya amat menggeruni guru. Seboleh2nya saya mahu menjaga hati guru saya. Tapi, budak kini 100 kali berbeza dengan budak dulu.
Dalam satu kelas yang diajar, mereka memang tak mahu nak diam.Jika bising memanjang, macam mana nak mengajar?Sabar sajalah apabila berada dalam kelas mereka. Terpaksalah saya menjerit dalam kelas.Jika selalu macam tu, akhir tahun boleh sakit jantung kerana stress.Nak berhadapan dengan gelagat 40 orang itulah yang bermasalah.Walaupun tahun ni tak nampak kepuasan dalam kerjaya,( saya mengambil kelas orang lain,pastinya mereka akan membandingkan saya dengan guru mereka yang lama)namun perjuangan tetap diteruskan sambil meneliti kesilapan dan kelemahan yang ada.
Tahun depan saya mengajar lagi mereka. Jumpa lagi..Cabaran besar nak berhadapan dengan mereka yang langsung tak hormat kepada guru dan tak berminat hendak belajar.
Dalam kelapangan yang ada, saya sempat memajukan diri dengan belajar membina blog sendiri di samping cuba menyiapkan novel sulung(moga ada penerbit yang akan menerbitkannya nanti)

Ahad, 11 Oktober 2009

Manuskripku Lagi

Salah satu bab dalam manuskrip saya.Menulis manuskrip ini menyedarkan saya tentang peranan sebagai isteri yang kadang kala diabaikan. Bukan tidak sedar tapi ada kalanya sengaja kerana geram di hati. Sebab itulah suami wajib melaksanakan tanggungjawabnya sebaik mungkin agar isteri dapat mentaati dan menghormatinya sepenuhnya.Tapi, jika suami seperti ingat-ingat lupa akan tanggungjawabnya, maka rasa hormat isteri akan terhakis kerana sebagai ketua keluarga, suami gagal menunjukkan teladan yang baik.Sedarlah wahai suami.Ada hikmah Allah jadikan suami sebagai ketua keluarga.

“Kau dengar Yana...pertama, perintah Allah.Isteri yang enggan melayan suaminya dengan baik akan diheret ke mahkamah pengadilan Rabbul Jalil di akhirat untuk dibicarakan. Kedua, kedudukan suami. Ketiga, mendapat keredaan Allah. Keempat, kewajipan isteri. Kelima, merebut ganjaran pahala. Setiap layanan dan kebaikan yang dibuat untuk suami, Allah janjikan dengan ganjaran kebaikan yang berlipat gandakan nikmat syurga yang maha hebat.”
Akmar menyambung bacaannya lagi. “Faktor keenam, menghindar daripada azab neraka. Sabda Rasulullah, wanita yang taat berkhidmat pada suaminya akan tertutup tujuh pintu neraka dan akan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang disukainya dengan tidak dihisab.”

Alahai Anakku





Baju yang sama tetapi dipakai oleh dua orang anak-anak saya.Mereka berdua mempunyai karektor yang berbeza.Yang sulung sangat manja, pantang tersalah sikit akan menangis.Di rumah, tangisan yang sulung kerap kedengaran berbanding yang kecil.Apabila mereka menonton cd ultraman, mulalah aksi lawan-melawan mereka sehingga saya jadi pening.Mendidik anak yang sulung memang mencabar. Apabila saya memarahinya, dia akan melawan saya semula.Mungkin salah saya juga dalam mendidiknya kerana tangan cepat bertindak.Apabila kita melakukan perkara itu buat kali pertama, ia akan menyusul untuk kali kedua, ketiga dan seterusnya akan menjadi kebiasaan.Bila sudah menjadi kebiasaan, memang sukar lagi untuk mengubahnya.Jadi, untuk ingatan,jangan mula nak mencuba.

Yang kecil pula,saya mula beringat.Tangan jangan sesekali cepat naik.Alhamdulillah..Adib mempunyai sifat yang berlainan sekali dengan Ammar.Walaupun saya marah dan pukul(untuk memberi pengajaran),dia tidak semudah itu akan menangis.Tapi, tangannya pula cepat mencapai sesuatu barang. Kerusi pantang nampak.Mulalah dia mulakan kerjanya menarik kerusi untuk dibawa ke dapur ke singki.

Membesar dua orang anak lelaki seperti Ammar dan Adib merupakan satu cabaran besar buat saya. jika di sekolah saya terpaksa melayan karenah anak-anak murid yang nakal seperti mereka(walaupun dah belasan tahun),di rumah terpaksa pula melayan karenah mereka yang lasak dan aktif. Selagi mereka tidak tidur,usahlah nak harap mereka akan diam.

Khamis, 8 Oktober 2009

Demam PMR

Minggu ini murid dicutikan kerana peperiksaan PMR akan berlangsung pada 7 oktober. Kesempatan ini digunakan untuk menyiapkan soalan peperiksaan.Cikgu-cikgu lain juga turut membawa laptop mereka untuk menyiapkan kerja mereka di samping melayari internet.

Bosan juga apabila tidak ada kelas.

Cuti Sakit Mata

Sakit mata berlarutan hingga seminggu.Bermakna seminggu jugalah saya menyambung cuti.Dalam bercuti, sempat lagi saya mengemaskini blog dan membuat soalan peperiksaan akhir tahun .Namun, ada lagi perkara yang terbengkalai.Perkara yang terbengkalai itu ialah manuskrip. Sudah agak lama manuskrip tidak disentuh.

Sakit mata juga menyebabkan mata saya kian kabur. Salahnya, dalam keadaan sakit mata tapi masih lagi menghadap komputer. Perkara dah nak jadi.Tak boleh nak dielakkan.

Jumaat, 2 Oktober 2009

Minat Saya Hanya Pada Buku Penulisan






Sekarang ni berlambak novel cinta antara kekasih menyebabkan kita sebagai pembaca sukar untuk membuat pilihan. Menghayati novel sebegini sudah saya alami sejak di tingkatan 3 dulu. Selepas SRP, saya menghabiskan masa dengan menikmati novel cinta di perpustakaan sekolah.Kini, saya mula jemu dengan tema sebegitu dan beralih arah kepada cinta dalam keluarga.

Tetapi yang paling dicari-cari kini ialah novel tentang dunia penulisan. Pahit getir menjadi penulis tidak lagi menjadi kegemaran penulis kerana novel sebegitu agak sukar dicari di pasaran.
Yang saya jumpa dan paling digemari hanyalah Sara Kirana. Banyak info tentang penulisan disentuh seperti cara untuk menghantar karya.Ilmu ini tidak dimiliki oleh orang yang baru nak bergelar penulis seperti saya. Untuk menambah kefahaman, saya bertanya sendiri kepada penulisnya iaitu Kak Ila. Terima kasih Kak Ila kerana tidak lokek memberi panduan.

Koleksi cerpen pula merupakan himpunan cerpen yang dikumpul semasa di USM dulu. Sukar untuk mencari buku sedemikian, saya mengumpulnya sendiri dengan sedikit kerajinan membelek-belek buku di perpustakaan U semasa hujung minggu. Jika orang lain sibuk 'outing' sama ada bersiar-siar, saya di perpustakaan. sekiranya koleksi tersebut dapat dibukukan, alangkah bagusnya. Tetapi, apalah daya saya, saya hanya mengumpul sahaja dan bukannya penerbit buku.

Ketiga-tiga buku yang dirangkum itu pula merupakan cara saya untuk mendapat panduan bagi menjadi penulis. Pantang ada buku sedemiian, cepat saja saya membelinya. Masalah wang tidak timbul kerana duit gaji tidak pernah kehabisan setiap bulan. Alhamdulillah...berkat belanja berhemat.


Khamis, 1 Oktober 2009

Manuskripku...


Ilyana merupakan seorang wanita yang meminati bidang seni terutamanya penulisan. Semasa di universiti, Ilyana telah menaruh hati terhadap Irfan. Walaupun mereka berkawan rapat, namun Irfan tidak pernah menjanjikan apa-apa harapan tentang hubungan mereka. Lantas, Yana reda dengan pilihan keluarga iaitu Roslan, sepupunya sendiri. Berpegang kepada kata-kata bahawa cinta akan datang kemudian setelah berkahwin dan demi menjaga maruah keluarga, Yana tetap meneruskan perkahwinannya dengan lelaki pilihan keluarganya dengan lelaki pilihan keluarganya walaupun pada saat-saat hari pernikahannya, hatinya masih kepada Irfan. Perkahwinan yang dibina tanpa perasaan cinta antara dua pihak menyebabkan rumah tangganya menjadi hambar. Selepas perkahwinnanya, Yana melanjutkan pelajaran dalam bidang perguruan di USM. Di USM, Yana bertemu semula dengan Irfan apabila mereka mengambil jurusan yang sama. Irfan cuba menjalinkan hubungan dengan Yana setelah terputus setengah tahun. Yana terpaksa mengelakkan diri daripada Irfan kerana dirinya sudah menjadi isteri orang. Yana cuba untuk memberitahu Irfan tentang kedudukannya yang sebenar, namun Irfan menganggap kata-kata Yana hanyalah sebagai alasan untuk menjauhkan diri daripadanya. Demi mengelakkan diri daripada Irfan dan melupakan masalah rumah tangga, Yana bergiat aktif semula dalam bidang penulisan. Setelah Irfan mengetahui bahawa Yana ialah isteri Roslan, Irfan mula menyimpan dendam dan berusaha untuk memporakperandakan rumah tangga Yana. Dendam Irfan telah menyedarkan Yana akan ketulusan hati suaminya Roslan yang tidak pernah mengambil kesempatan terhadapnya. Dia menyesal akan kesalahannya dan ingin kembali kepada Roslan, namun mulutnya berat untuk berterus-terang. Kecewa dengan sikap Yana dingin terhadapnya, cinta Roslan telah berubah arah. Roslan menyintai Ida, rakan serumah adik iparnya iaitu Yati.Perhubungan Ida dengan Roslan ditentang oleh Yati. Irfan masih belum puas dengan tindakannya untuk mengeruhkan rumah tangga Yana. Fitnah disebarkan kepada Roslan sehingga Roslan termakan dengan tipu dayanya. Hal ini menyebabkan Roslam mula tidak mempercayai Yana dan mengabaikannya. Tertekan dengan masalah yang melanda, Yana meluahkan segala perasaan hiba dalam diari yang turut dimuatkan dalam novelnya. Pada masa yang sama Roslan turut meminati tulisan Faten Liyana. Novel nukilannya yang pertama itu telah dibaca oleh Roslan. Dari situ, Roslan mula menyedari bahawa Faten Liyana yang diminatinya sebelum ini rupa-rupanya isterinya sendiri. Luahan hati dalam novel tersebut juga menyedarkan Roslan bahawa Irfanlah yang bertanggungjawab mengeruhkan rumah tangganya. Saat Roslan ingin memberikan kejutan kepada Yana di majlis pelancaran novel pertamanya, Roslan terlibat dengan kemalangan jalan raya dan dia koma.


Untuk menghasilkan buku yang mempunyai ilmu kekeluargaan dan penulisan rujukan amat diperlukan. Moga usaha saya ini berjaya. Insya Allah

Moga Kalian Dapat Lakukan Yang Terbaik






Semasa hendak berpindah sekolah dulu(awal bulan 6)sekelas murid 3 PS datang ke bilik guru untuk memberi kad yang besar ni. Terkejut sakan saya dibuatnya. Tidak menduga mereka akan terasa kehilangan guru sejarah mereka. Satu kenangan yang sukar dilupakan dan saya sebak serta hampir menangis kerana terharu.PMR akan menjelma awal bulan 10 nanti, cikgu doakan kalian dapat menjawab dengan baik dan mendapat keutusan yang baik. Pasti ada beberapa orang daripada kalian yang akan mendapat 8 A.Kepada murid-murid saya yang lain, moga kalian juga berjaya dalam PMR dan SPM. Kesimpulannya, jika kita marah dalam keadaan emosi terkawal, murid-murid akan menyayangi kita.

Ruang Lepak



Masuk sahaja pintu utama, satu kerusi telefon gah memainkan peranannya. Di sinilah saya duduk sambil memerhatikan anak2 bermain di luar sambil membelek-belek majalah. Di rumah teman-teman tidak pula saya nampak mereka letak kerusi di depan pintu, maka saya cuba tonjolkan kelainan. Kerusi tu terbayang-bayang dek di mata beberapa hari apabila melihatnya di kedai perabot. Bila dah asyik teringat-ingat, saya terus beli. Biar puas hati..

Rumahku Syurgaku





Rumahku Syurgaku...itulah yang selalu diungkapkan tentang kediaman. Saya cuba untuk menterjemahkan istilah itu walaupun ia tidaklah seberapa.Apabila keselesaan dan ketenangan muncul bila berada di rumah sendiri, itu sudah memadai.Hargailah apa yang kita miliki.