Rabu, 28 Disember 2016

Pinggan Hijau

Alhamdulillah...akhir dapat juga pinggan hijau.
Pinggan ni beli di Parkson dengan baucer RM 20 untuk 4 keping.RM 5 sekeping,kiranya taklah mahal.


Pinggan hijau ni kawan fb yang belikan di Air Itam,Johor.Pinggan makan tak ada,cuma pinggan kuih dan pinggan tambah saja yang ada.Beli juga untuk buat koleksi.Yang besar ni boleh gantung di dinding.Memang dah gantung pun di dinding.

Di sini tempatnya sebab dah tak ada tempat nak simpan di samping jadi deko untuk cuci-cuci mata di situ

Tingginya...Makan Apa?

Gambar masa ke Zoo Negara mac lalu.sekarang anak sulong makin tinggi

"Tingginya.Makan apa?"Itulah yang ditanya oleh salah seorang jiran apabila melihat Ammar.
Saya tersenyum saja sebab dia memang cepat membesar.Sejak ada adik bongsunya, dia memang jarang-jarang main di luar rumah kerana susah nak memantau tiga beradik tu.Peraturan sebegitu menyebabkan dia seakan tak berminat nak bermain di luar sejak beberapa tahun dulu.Makanya dia kurang dikenali oleh jiran-jiran.Kini,kadangkala timbul pula kecenderungannya nak bermain di luar.Nasib baiklah adiknya yang kedua sudah pandai membawa diri.

Nota kaki:Bila anak cepat membesar,makin susah saya nak mencari pakaiannya terutama seluar jeans.Nasib baik jumpa seluar yang sesuai di Pasar raya MM.
Perubahan masa juga menyebabkan saya malas nak keluar rumah.Jika dulu selalu lepak di luar rumah sambil perhatikan anak-anak bermain tapi kini anak-anak jarang-jarang bermain di luar,makanya memang tiada sebab nak lepak2 di luar rumah

Jumaat, 18 November 2016

Penapis Air Coway

Cuti sekolah bulan 9 tempoh hari saya berurusan untuk dapatkan penapis air ni.Hampir seminggu kemudian baru ada ejennya datang ke rumah untuk proses pemasangan.
Dapat hadiah botol air Tupperware hijau.Sukanya.


Besar juga penapis ni.Ada 4 suhu air iaitu panas,suam,sejuk dan biasa.Anak-anak suka minum air sejuk...ketiga-tiga mereka dah pandai buat air oren dan ribena sendiri pula tu.

Air dari penapis ni kurang panas...untuk dapatkan air teh yang pekat kena guna 1 uncang bagi secawan air tu.Jika buat air seteko,memang kena tambah uncang teh.

PAJSK

Rutin biasa hujung tahun bagi guru kelas,selesaikan markah PAJSK atas talian.
Alhamdulillah tahun ni sekali buat dah siap markah PAJSK ni kerana talian belum sibuk.Jika dah ramai yang buat,memang akan ternanti-nanti pusingannya...


Cerita tahun lepas..


Isnin, 12 September 2016

Perihal Raya Korban 2016

Hari Raya Korban kali ni kami balik  ke K Selangor pada tengah harinya.Kebiasaannya hanya di rumah saja dan suami akan ke surau untuk acara korban tapi tidak pada tahun ini.Di KS,kami berkumpul adik-beradik belah suami.Semua ada kerana adik ipar yang tinggal di Perak pun balik.Tak ada apa-apa pun yang boleh buat melainkan borak-borak dan tengok tv saja.Anak-anak sibuk baca komik kerana sepupunya pun suka kumpul komik juga.
 Menarik tentang cerita korban serata tempat,jom lihat gambar-gambar ni.
8







Ahad, 11 September 2016

Tak Sengaja Menabung

Amalan mengasingkan duit RM 20 yang ada di tangan pada awal Januari lalu,kini hadilnya sudah boleh dituai.Tiba-tiba terasa nak beli seterika ajaib kerana malas nak ke kedai dobi untuk seterika baju.Ya Allah,kebetulan pula jumlahnya dah cukup untuk seterika tu.Tak perlu nak mengambil duit dari bank.Alhamdulillah...

Duta Online

Sumber fb:Tudung Murah
Senangnya jika semua baju yang dijual atas talian dilabelkan sedemikian.


Baju,tudung dan meja kacang tu dibeli atas talian



Baju dan troli tu juga dibeli atas talian.

Nota kaki:Untungnya beli atas talian ni tak perlu nak keluar tapi risikonya banyak.Antaranya, mungkin barang tak sampai dan barang yang dibeli kurang sesuai dengan kita.

World Quran Hour


Assalamualaikum sahabat Sekalian

MARI KITA SOKONG DAN SAMBUT 
 "WORLD QURAN HOUR"!!

Apa yang akan berlaku

PADA 11 SEPT 2016 Seluruh UMAT ISLAM DIDUNIA AKAN BERIKTIQAF MEMBACA AL-QURAN SELAMA 1 JAM

Apa yg perlu dilakukan??

Pada 11 September 2016
Di Detik 0900 pagi sehingga 1000pagi

Hentikan segala aktiviti lain.
Ambil wuduk dan dampingi lah Quran selama 1 jam. 

Aktivti yg patut dilakukan dalam 1 jam
i. Baca Al Quran
atau
ii Baca terjemahan atau tafsiran (kalau dah atau baca quran)
atau
iii berbincang atau belajar tentang Al Quran dengan yang mahir
atau
iv. apa sahaja yang boleh kita memanafaatkan apabila berdamping  dengan AlQuran.

Dalam setahun kita ada 8760 jam. 
hanya 1 jam yang kita perlu untuk memberikan sokongan kepada kempen 
 WORLD QURAN HOUR!!!

Dampingi lah Quran.
Kasihi lah Quran
Hayati lah Quran
Jadikanlah Quran panduan.

Mana mana yang dah lama sangat tinggalkan tu JADIKANLAH ini sebagai suatu PERMULAAN..

Mari kita gegarkan SELURUH DUNIA DENGAN BACAAN AL QURAN


Ahad, 4 September 2016

Pelekat di Lazada

Dah lama nak merasai suasana memasak di tepi pantai,akhirnya dapat juga di Lazada dengan harga RM 18.10.Agak mahal sikit rasa-rasanya jika nak dibanding harga di GM Klang.Jika nak tunggu ke GM,tak tahulah bila.Berbaloilah tu,beli atas talian saja.Banyak pilihan corak dan harga sebenarnya.






Selasa, 9 Ogos 2016

Tempat Hiasan

Saja nak mencari tempat hiasan yang lebih besar,troli dan meja kacang tu jadi pilihan.Tempat muat lagi,Ahad lalu sekali lagi saya memborong ke Kk Home Deco di Shah Alam tapi belum deko-deko lagi.Inilah terapi kala sibuk,taklah stress sangat.






Nota kaki:kalau dapat tukar kerusi yang ada dengan yang ini alangkah bahagianya...