Ahad, 26 Disember 2010

Minat Beralih Arah


Tahun 2010 sudah hampir ke penghujungnya.Dalam kerjaya,nampaknya tahun ini tahun yang menggembirakan.Paling gembira, Rumah Hang Nadim berjaya muncul juara keseluruhan setelah bertahun-tahun iaitu selama 12 tahun gelaran juara dipegang oleh Rumah Hang Lekiu.Penat melayan kerenah pelajar 3B yang tidak seperti lagak budak cerdik,keputusan PMR untuk subjek BM meningkat.Alhamdulillah..
Nampaknya tahun ini bidang penulisan saya yang seakan suam-suam kuku makin tidak menyerlah.Sememangnya saya bukanlah penulis yang tersenarai dalam golongan penulis yang ada,cuma minat untuk menggilap minat dan bakat dalam bidang penulisan mendorong saya untuk semakin maju demi kepuasan sendiri.Tapi,nampaknya pada tahun ini minat tersebut kian terpinggir kerana minat saya lebih tertumpu kepada seni dekorasi.Dalam kepala hanya ada idea untuk menghias rumah.Tiada idea, tangan pula cuba mencari idea dalam majalah yang bersepah di rumah sehingga tiada masa untuk idea bagi cerita baru.

Sabtu, 25 Disember 2010

Kitar Semula

Semalam sesi mengitar semula barang-barang yang tidak diperlukan giat dilakukan.Botol2,dan tin2 biskut berjaya diasingkan dan dibuangkan ke tempat tong sampah.Kerja-kerja mengasingkan barang2 tu dah dikira agak baik dalam usaha mengitar semula walaupun barang2 tersebut tidak dihantar ke tempat yang sepatutnya.Itulah sebab kempen kitar semula ni kurang berjaya.Masalah nak menghantar barang2 ke tempat pengumpulannya menyebabkan kebanyakan orang hanya mengasingkannya dengan harapan pemungut sampah akan melakukan apa2 yang patut.semasa di sekolah lama dulu,kempen kitar semula yang dijalankan oleh pihak sekolah membolehkan kita membawa semua barang yang berguna ke sekolah untuk membuangnya.Kelakarlah pula,buang sampah di sekolah.Tapi dengan cara itulah pihak sekolah boleh mengumpul banyak barang yang tidak digunakan lagi.Hasilnya,sekolah berjaya mendapat no 1 dalam kempen kitar semula.Bagus juga cara tu.Semasa mengemas botol2 yang tidak diperlukan,barulah saya terperasan mayonis yang digunakan semasa membuat telur dadar beberapa hari lalu telah luput tarikhnya.Patutlah berketul semacam je,tapi tak sangka pula dah tamat tarikhnya.Nasib baik tak sakit perut...

Khamis, 23 Disember 2010

Manuskrip Lama


Dah kuning manuskrip yang dihasilkan masa zaman sekolah dulu.Kerja yang dibuat senyap-senyap.Tak tahu pula sebabnya saya suka menulis senyap-senyap hingga sekarang.Patutlah tak produktif.Sayangnya esei yang dihasilkan semasa tingkatan 6 dulu sudah tiada dalam simpanan.Kertas kajang untuk menjawab peperiksaan STPM pun ada disimpan.Macam mana ni boleh ada dalam simpanan,padahal kertas tersebut tidak boleh dibawa keluar.Zaman sekolah dulu tak ada lagi komputer,sebab itulah ditulis dengan tangan saja.Manuskrip ni akan disimpan dalam fail sementara dimurnikan kembali.Bila masanya nak murnikan,tak dapat nak menjawab sebab dalam kepala ni terlalu banyak perkara yang nak dibuat tapi tak terbuat.Itulah manusia,keinginan memanglah banyak sedangkan keupayaan agak terbatas..

Rabu, 22 Disember 2010

Kelarai

Tiba-tiba teringat motif kelarai ni.Anak-anak asyik menonton cd,saya dengan kerja saya mencari kelarai ni dalam internet.Dengan broadband yang kurang laju,kesabaran kian diuji.Masa mengawas SPM lepas ternampaklah motif sebegini dijadikan hiasan di dewan.Mulalah berangan untuk dijadikan hiasan dalam rumah.Hari ni baru dapat menjejaknya.Tapi,mana nak mencarinya kalau tidak membuatnya sendiri.Cuti sekolah dah nak habis,sempat lagikah nak buat projek ni?











Gambar2 ni c&p dalam internet.tuan2 punya minta halalkan sajalah ye terutamanya yang bernama intan tu...

Selasa, 21 Disember 2010

Putera sulung:Ammar




Perihal anak sulung pula.Masa kecil dulu selalu ditimang-timang.Menjengah umur 6 bulan sudah dibacakan buku tetapi bila anak yang kedua,terlepas pula aktiviti tersebut kerana penat melayan mereka dua beradik yang lasak.agak lambat sikit berjalan jika dibandingka dengan adiknya yang sudah pandai berjalan semasa 11 bulan.Semasa 4 tahun dia sudah dihantar ke tadika kerana telah petah bercakap.Pernah dulu dia bertanyakan saya mengenai kawannya yang tinggal di sebelah rumah:
"Ummi,Ammar F(kebetulan nama sama)makan apa eh,dia pandai cakap BI.?"Saya hanya tersenyum kerana tak tahu nak jawab apa.Sememangnya kami jarang-jarang sekali bertutur dalam BI,maka tak mustahillah dia pun kurang fasih berbahasa Inggeris.
Sekarang,dia sudah boleh bertutur dalam BI walaupun kami masih jarang-jarang menggunakannya di rumah.Mungkin kerana selalu menonton cd dalam BI,dia mula belajar.Benar juga kata-kata rakan sekerja dulu,untuk mahir dalam BI,dia akan belajar melalui persekitarannya.Pendedahan di rumah akan memberi peneguhan kepadanya supaya lebih mahir.Namun,antara pendidikan agama dan sekular,agama patut dikejar.Betapa sukarnya menjadi ibu dan bapa masa kini,pendidikan agama yang diterapkan di rumah belum mampu untuk mendidik dia menjadi anak yang baik kerana persekitarannya dipenuhi dengan pelbagai pengaruh yang sukar ditangani.

Isnin, 20 Disember 2010

Adib oh Adib..

Sekarang Adib hampir 4 tahun,penghujung Mei depan genaplah 4 tahun tapi dia belum petah bercakap seperti abangnya dulu.Walaupun begitu,dia dapat bercakap beberapa ayat dalam bahasa Inggeris gara-gara selalu menonton cd Dora,Barney,dan seangkatannya.Ayat dalam BI itulah yang dapat kami faham berbanding dengan butir percakapan lain yang tidak jelas kedengarannya.Paling kelakar,dia memang sayang akan abangnya walaupun selalu kena buli.Kalau abangnya kena marah,dia boleh lagi bertanya:"are you ok?" kepada abangnya.Lain-lain ayat mudah yang selalu dututurkannya:
1.there is
2.oh no
3.i got it
4.sorry-selalu saja dia sebut perkataan ni walaupun kita yang salah.
Abangnya dah dihantar ke tadika bila saja menjengah 4 tahun,namun si Adib ni mungkin 5 tahun baru dapat ke sekolah.



Sabtu, 18 Disember 2010

Elak Jadi Hamba Suami

Saja nak kongsikan artikel ini.Tips yang ke-3 tu menarik sekali kerana ramai wanita sekarang yang berkerja.Ingatan untuk diri sendiri dan juga mereka yang berkerja.

Terpaksa Jua..




Saya pernah melihat seorang kawan membuang majalah yang baru dibeli setelah selesai membacanya.Tidak pernah sama sekali saya berbuat demikian kerana majalah yang dibeli itu nanti akan menjadi koleksi di rak buku di rumah nanti.Majalah-majalah tersebut saya akan membuangnya apabila rsa tidak diperlukan lagi.Itupun selepas dua atau tiga tahun kemudian.Entah macam mana hari ni baru tergerak hati nak membuang koleksi lama majalah yang ada.Sebelum ini saya pernah mengasingkan majalah-majalah ini utuk dibuang tetapi terasa sayang pula.Akhirnya,simpan kembali di bawah rak tv.Semalam nampaknya tak boleh sayang-sayang lagi sebab majalah tersebut bukannya dibelek pun,malah berhabuk saja di situ.Sebelum membuangnya kepada pembeli surat khabar lama,mulalah slot membelek-membelek kali terakhir untuk mengoyak mana-mana ruangan yang menarik.Terjumpalah beberapa artikel yang menarik dan boleh dibuat buku skrap yang kedua.

Khamis, 16 Disember 2010

Mengapa Saya Menjadi Blogger?

Sehingga kini,sudah 260-an bahan telah berjaya memenuhi di laman blog saya.Tak pasti pula blog saya ini ada peminatnya atau tidak,namun itu bukanlah penghalang untuk saya terus menulis di sini kerana saya ada beberapa sebab blog peribadi yang sunyi sepi ini terus hidup dalam aura tersendiri.
1.Minat menulis mendorong saya menjadi penulis bebas.Biarpun bahasa saya hanya bahasa biasa dan kata-kata yang disusun tidak seindah bahasa-bahasa orang lain,namun untuk menyusun bahasa yang biasa itupun kebiasaannya menjadi kelu.Berhadapan dengan netbok menyebabkan minda berfikir panjang untuk memulakan ayat dan menyusun kata-kata.Apatah lagi untuk menyusun kata-kata yang luar biasa.
2.Minat untuk mempunyai catatan sendiri mendorong saya untuk mewujudkan blog peribadi.Walaupun blog ini kurang dikunjungi oleh blogger lain,namun keinginan untuk merakam catatan sendiri tentang kehidupan seharian supaya tulisan saya dapat ditatap pada masa akan datang tidak mematahkan semangat saya untuk menghidupkan rumah alam maya ini.
3.Tulisan saya ini bukanlah untuk mendapat pujian daripada orang ramai,namun cukuplah sekiranya saya dapat berkongsi sesuatu dengan orang lain terutamnya tentang agama kerana sampaikanlah walaupun sepatah kata.Berdakwah melalui tulisan cuba saya terapkan dalam blog ini walaupun tidak banyak.
4.Minat dalam IT membolehkan saya memahirkan diri dalam IT walupun pengetahuan masih cetek.
5.Menambah kenalan melalui alam maya.Mengeratkan silaturrahim dituntut dalam agama.Saya memang suka berkawan.Zaman persekolahan dulu,ramai penpall.Kini dua antaranya masih berhubungan lagi...


berpandukan buku ini,saya berjaya membina blog sendiri...

Kerongsang Oh Kerongsang..

Banyak dah kerongsang yang ada sudah rosak kerana batunya telah tanggal.Sayang juga nak membuangnya.Kebiasaannya,saya jarang-jarang pakai ke tempat kerja kerongsang yang telah tanggal batunya.Maklumlah kerja sebagai guru ni,murid2 memang menilai dari atas hingga ke bawah.Jika pakai pun hanya didalam tudung.sekurang-kurang ia masih berguna.Kalau dapat baiki,alangkah baiknya.Disebabkan itu,kerongsang yang telah rosak masih disimpan.Hari ini,saya dapat manfaatkan kerongsang2 yang rosak itu dengan memberi imej baru kepada kerongsang yang masih boleh dibaiki.
batu warna kuning dan ungu di tengah-tengahnya baru ditampal.batu yang asal tersebut telah tanggal..

Rabu, 15 Disember 2010

Diari Hari Ini

Hari ni saya perlu menjadi pengiring sekali lagi,maknanya hari ini merupakan hari terakhir saya bertugas mengawas SPM.Jam 6 pagi saya telah bertolak ke bilik kebal bersama rakan di depan rumah.Nasib baik ada akak ni,selesai masalah saya.Terima kasih banyak2lah kerana sudi menumpangkan saya.Hari ni kertas EST.Hanya 5 orang saja yang mengambil subjek ini,maklumlah subjek yang susah,ramai yang tak sanggup.
Memandangkan subjek ni susah,soalannya pun tak banyak.Tamat kertas 1,kertas 2 pula jam 11 nanti. Dua jam nak menunggu kertas 2,terpaksalah saya berkurung di dewan dalam masa dua jam tu,bosan juga.Pengawas pula hanya 3 orang,yang lain2 direhatkan sebab calonnya pun hanya 5 orang saja.Kalau bawa netbok,boleh juga berinternet tapi tak perasan pula lama juga nak menunggu untuk kertas 2. Kertas 2 merupakan soalan objektif , hanya ada 30 soalan sahaja untuk dijawab dalam masa satu jam.Memanglah susah subjek ni.Mengantuk betul dalam masa satu jam tu.Saya tidur je,tapi tak boleh nak lena lama sangat sebab bimbang pula jika ada penyelia kawasan datang.Dah habis kertas 2,yahoo…saya dah merdeka.
Sampai rumah,petang ni ada orang nak datang untuk ukur ruang dapur.Masa nilah saya sempat mereka design baru.Entah ke berapa kali saya mereka kabinet dapur tambahan ni kerana idea selalu berubah-ubah mengikut keperluan dapur.Barang-barang dapur banyak lagi yang bersepah kerana kekurangan tempat penyimpanan.Untuk keselesaan mata dan ketenangan hati,terpaksalah dikorban sisa-sisa baki wang KWSP yang semakin nipis.Kononnya nak menabung sebab itulah tak digunakan kesemuanya dan ditinggalkan sedikit,tapi nampaknya duit tabungan tu pun makin susut.Alang2 nak susut,habiskan terus supaya nampak hasilnya..Baru saja siap mereka ruang dapur baru,kontraktor yang dipanggil telah menelefon saya,mereka dalam perjalanan...moga impian terlaksana.Lamanya nak menunggu 3 minggu lagi untuk melihat hasilnya...
nak tambah kabinet di tepi peti ais dan meja makan tu.sekarang ruang meja tu dah kosong..

Selasa, 14 Disember 2010

Ceritera Kereta Baharu

Dah lama menunggu kereta baharu.Sebelum ini pernah jengok2 kereta Savvy tapi tak jadi beli kerana kos penyelenggaraannya yang tinggi.Kali ini baru jadi membeli kereta baharu untuk saya.Semestinya kereta auto.
Kali pertama-cuba dulu kaki sampai atau tidak pijak brek.Maklumlah tak cukup inci.Suami beli kereta Gen 2 pula tu.
Kali kedua- hanya tengok2 dulu mana tempat lampu isyarat.Masa mula2 nak cuba,anak lelaki pula yg cuba mmengajar saya.Dia yang baru 5 tahun tapi dah pandai.Saya cuba mainkan gearnya.Macam mana nak undur, ke depan.
Kali ketiga-baru nak cuba bawa kereta.Berkali-kali cuba untuk keluarkan kereta dari laman tapi tak berjaya.Jiran yang baru masuk rumah pula ada di luar,semakin segan jadinya.Mungkin dia tertanya-tanya,kenapalah susah sangat nak keluarkan kereta tu,pintu pagar bukan main besar lagi…Itu andaian sendiri.Tapi andaian itulah yang menyebabkan niat terbantut.Akhirnya tak jadi nak cuba bawa kereta hari itu.
Kali keempat-Susah sangat nak keluarkan kereta,minta suami letak kereta di luar pagar supaya senang.Alhamdulillah,kereta dah ada diluar.Tiba masa nak cuba memandu kereta,baru perasan cermin sisi tak diubah,pandangan sisi tak jelas.Satu lagi masalah..Akhirnya tak jadi juga nak keluar.Alahai..
Kali kelima-Dah semnggu kereta ada depan mata tapi tak berani nak bawa.Tak boleh jadi ni.Ajak suami pergi pasar.Nasib baiklah suami takjadi nak berkayuh nak temankan.Cuba bawa kereta.Alhamdulillah,sampai juga ke pasar.
Kali keenam-berjaya bawa kereta sampai ke pejabat pos walaupun si kecil tu jatuh tersungkur ke depan dan jatuh pula ke bawah gara-gara brek secara megejut apabila melihat ada motor yang laju keluar dari simpang. Masih nak berusaha untuk membiasakan diri di jalan raya.Masalahnya sekarang,perasaan takut masih belum dapat dibuang.Insya Allah,perlahan-lahan akan cuba mengikis perasaan itu.Untuk membawa kereta ke sekolah,buat masa ini belum bersedia lagi.

Isnin, 13 Disember 2010

Lakar Sejarah

Tak pernah dalam sejarah makanan yang dimasak habis masa tengah hari.Masak pun hanya makanan yang biasa sahaja,kari ayam dengan telur ikan goreng.Sayur tak sempat nak masak sebab anak-anak dah menjerit meminta nasi.Mungkin kerana makan bersama-sama empat beranak,apatah lagi apabila Ammar memnag suka makan kari ayam.Biasanya pada hujung minggu, suami makan tengah hari agak lewat.Selepas berkayuh,dia dah makan apa-apa yang patut,kenyanglah pula menjelang tengah hari.Saya dan anak-anak sajalah yang makan dulu.Bila menjelang malam,mati akal pula nak masak apa.Masak nasi,rasa macam kenyang sangat lagi tapi takkan tak makan malam pula?.Akhirnya ini yang jadi..

Ahad, 12 Disember 2010

Pameran Kereta di PWTC




Sememangnya bila tiba saja hari minggu,saya hanya berkurung di rumah sahaja sambil menyiapkan kerja-kerja rumah.Bosannya juga berada di rumah,setelah sesi memujuk suami untuk ke Bukit Fraser gagal,akhirnya suami membawa kami ke PWTC.Sebab apa masih dirahsiakan.Hidup penuh dengan rahsia.Ada pameran kereta rupa-rupanya.Nak sampai ke PWTC pun berkali-kali termakan buah langsat,gara-gara tersilap jalan.Itulah bila dua tiga tahun sekali ke sana.Seingat saya,dulu masa nak ke pameran buku pun tersalah juga masuk jalan.Ramainya orang.Adib mula buat hal,kakinya hanya tahu nak berjalan sahaja.

I-city

Dah lama nak ke I-city di Shah Alam sejak mendengar cerita daripada kawan-kawan dan melihat gambarnya dalam album kawan-kawan di FB.Hari ni baru berkesempatan setelah pulang dari PWTC melihat pameran kereta.Dari Kl kami ke Shah Alam.Tidak susah nak mencari lokasi I-city kerana dari jauh cahaya lampu yang gemerlapan dapat dilihat.Memang cantik tempat tersebut dan sesuai untuk menikmati suasana malam.Setiap pokok yang ada disinari dengan cahaya lampu.Taman-taman kecil juga dibentuk engan sinaran cahaya lampu.Cahaya lampu yang berwarna-warni dibentuk di merata-rata tempat menyebabkan kawasan itu hidup pada waktu malam.Kawasan tersebut juga mempunyai deretan kedai yang kebanyakannya belum beroperasi lagi.Nasib baiklah malam ni tidak hujan.Untuk masuk ke kawasan tersebut,RM 10 dikenakan bagi setiap kereta.Kiranya kalau datang beramai-ramai dalam satu kereta,untunglah sikit.Jika berdua pun RM 10 juga dikenakan.Kereta boleh diletakkan di tempat letak kereta yang disediakan.Cumanya,lokasi tempat letak kereta kurang sesuai kerana jalan masuk dan keluar hanya satu arah menyebabkan kita terpaksa bernati-hati dengan kereta yang lalu lalang.Pada masa yang sama,sepanjang jalan juga sudah ada beberapa replika lampu menyebabkan pemandu juga perlu berhati-hati dengan gelagat pengunjung yang suka bergaambar tanpa mengira tempat,di tengah2 jalan mereka masih sempat bergambar.Sekiranya pengunjung membawa anak yang lincah seperti anak saya,nampaknya tangan mereka terpaksa dipegang kuat untuk mengelakkan kecelakaan.Sebelum tiba di satu kawasan padang yang mempunyai pelbagai corak lampu,saya mendengar bunyi wisel.Kenapa pula bunyi wisel?Apabila berada di kawasan tersebut,barulah saya tahu sebab wisel dibunyikan.Rupa-rupanya untuk menghalang pengunjung masuk ke kawasan lanskap yang ada di situ.Kasihan Ammar,baru saja nak beraksi di samping burung tu,tiba2 wisel berbunyi...cepat2 dia lari sambil:alah,dah tak sempat.apa lagi,saya mulalah buat2 tak tahu dan meminta Ammar cepat2 berdiri di samping burung tersebut.Kalau tidak,kempunanlah pula dia.
terlalu ramai orang sehingga tidak dapat mengelakkan daripada mengambil gambar orang lain...
pengunjung tidak dibenarkan berada di tengah-tengah katak tersebut..

bayaran dikenakan sekiranya nak masuk ke kawasan ni.berapa ringgit,tak pasti pula

Isnin, 6 Disember 2010

Al Fatihah...


Al Fatihah...hari ini genap 3 tahun ayah saya meninggalkan kami.Perginya tidak kembali lagi.Pagi itu saya mendapat panggilan daripada kakak jam 7 pagi memaklumkan keadaan ayah yang kurang sihat.Jam 9 pagi pula sekali lagi saya mendapat panggilan daripada kakak.Ayah sudah tiada.Innalillah..Masa itu saya hanya baru berkemas-kemas untuk balik ke Terengganu.Sebagai seorang anak perempuan,memang saya kurang rapat dengan ayah.Mungkin itu lumrah antara anak dengan ayah pada masa dulu.Sebagai seorang anak,saya sedaya upaya berusaha untuk menjadi anak yang baik dan akur dengan kata-katanya.Keputusan untuk memilih kursus perguruan dibuat setelah saya ragu-ragu dengan keputusan sendiri.Kata-kata ayah menyebabkan saya berat hati untuk meletakkan keutamaan diri sendiri,tambahan pula pada masa itu kadar pengangguran amat tinggi.Dengan tawakkal kepada Allah,jika ada rezeki saya dalam bidang penulisan,maka akan tercampaklah saya ke UM atau USM dalam bidang komunikasi.Namun,saya tetap reda apabila pilihan perguruan yang diletakkan pada petak yang pertama dalam borang UPU telah menjadi rezeki saya.Belum pun habis menjalani praktikum,satu daripada sekolah di Sabah telah menunggu saya untuk berkhidmat di sana.Saya terlepas daripada masalah pengangguran.Terima kasih ayah atas segala pengorbanan.Sesungguhnya,sukar untuk mencari ayah sepertimu.Moga ayah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh...

Rabu, 1 Disember 2010

Buat baik dibalas baik...


Ungkapan ‘kita tolong orang,nanti orang akan tolong kita’ mula saya dengar semasa saya mengikuti latihan praktikum di Kepala Batas 9 tahun dulu.Semasa menjalani latihan praktikum dulu,saya menumpang di rumah adik kepada pensyarah yang mengajar dan akan mencerap saya.Pada masa itu, beliau hanya tinggal berdua kerana anak-anak yang lain sudah mempunyai keluarga sendiri.Kini,ungkapan itu digunakan lagi dan sering diucapkan oleh pentadbir sekolah kerana jika kita bersungguh-sungguh mengajar anak didik,suatu hari orang lain juga akan mendidik anak2 kita seperti yang kita lakukan.Dalam dunia perguruan,kata-kata itu perlu dipraktikkan agar kita ikhlas dalam mendidik anak murid.
Apa yang terjadi ke atas diri saya hari ini bolehlah saya samakan dengan kata-kata tersebut.Setiap pengawas dikehendaki menjadi pengiring ketua pengawas untuk mengambil kertas soalan di bilik kebal seawal jam 6.30 pagi.Mengikut jadual yang diberikan,saya mengalami masalah untuk satu hari kerana rakan yang saya tumpangi itu tiada peperiksaan pada hari tersebut. Sejak sekolah bercuti,anak-anak mula tidur lambat dan saya berasa berat hati untuk mengangkut mereka bersama apabila suami menghantar saya ke bilik kebal.Setelah tiada cara lain,saya terpaksalah juga akan berbuat demikian.Pada hari Isnin,seorang rakan ada memberitahu saya akan masalahnya untuk menjadi pengiring pada hari Rabu.Sekadar untuk menolongnya,saya menawarkan diri untuk menggantikannya.Tanpa disangka,masalah saya untuk ke bilik kebal juga dapat diselesaikan kerana saya dapat menumpang kereta rakan yang yang tinggal di depan rumah.
Kata-kata ini juga sesuai dengan satu lagi situasi yang kami lalui pada hari ini.Semasa calon SPM menduduki kertas Matematik Tambahan 2 pada petang tadi,tiba-tiba hujan turun dengan lebat berserta angin dan petir yang kuat.20 minit sebelum masa berakhir,tiba-tiba seorang murid mengangkat tangan dan meminta guru pengawas tersebut mengambil satu helai kertas grafnya yang telah diterbangkan oleh angin dan melayang keluar dewan.Sudah pastinya kertas graf tersebut basah terkena hujan.Sedar akan kecuaiannya,murid tersebut meminta kertas graf yang lain untuk membuatnya semula.Kasihan kepada calon tersebut memandangkan masa hampir tamat,kakak yang prihatin tersebut mengeringkannya di bawah kipas dan meminta murid tersebut menjawab soalan yang seterusnya.Itulah prihatinnya seorang ibu dan guru.Jika anak saya atau anaknya yang mengalami masalah tersebut,akan adakah insan yang akan melakukan sedemikian?Nasib baik kertas graf (menggunakan pensel)yang terkena hujan,bagaimanalah agaknya jika kertas karangan calon(menggunakan pen dakwat basah)yang terkena hujan.Rasanya memang tidak dapat nak diselamatkan,pastinya tulisan-tulisan itu akan kembang dan merosakkan kertas tersebut.Dalam keadaan tertentu,kita tidak perlu berkira untuk melakukan sesuatu kebaikan tetapi kita juga perlu beringat dengan kata-kata buat baik berpada-pada...