Isnin, 6 Disember 2010

Al Fatihah...


Al Fatihah...hari ini genap 3 tahun ayah saya meninggalkan kami.Perginya tidak kembali lagi.Pagi itu saya mendapat panggilan daripada kakak jam 7 pagi memaklumkan keadaan ayah yang kurang sihat.Jam 9 pagi pula sekali lagi saya mendapat panggilan daripada kakak.Ayah sudah tiada.Innalillah..Masa itu saya hanya baru berkemas-kemas untuk balik ke Terengganu.Sebagai seorang anak perempuan,memang saya kurang rapat dengan ayah.Mungkin itu lumrah antara anak dengan ayah pada masa dulu.Sebagai seorang anak,saya sedaya upaya berusaha untuk menjadi anak yang baik dan akur dengan kata-katanya.Keputusan untuk memilih kursus perguruan dibuat setelah saya ragu-ragu dengan keputusan sendiri.Kata-kata ayah menyebabkan saya berat hati untuk meletakkan keutamaan diri sendiri,tambahan pula pada masa itu kadar pengangguran amat tinggi.Dengan tawakkal kepada Allah,jika ada rezeki saya dalam bidang penulisan,maka akan tercampaklah saya ke UM atau USM dalam bidang komunikasi.Namun,saya tetap reda apabila pilihan perguruan yang diletakkan pada petak yang pertama dalam borang UPU telah menjadi rezeki saya.Belum pun habis menjalani praktikum,satu daripada sekolah di Sabah telah menunggu saya untuk berkhidmat di sana.Saya terlepas daripada masalah pengangguran.Terima kasih ayah atas segala pengorbanan.Sesungguhnya,sukar untuk mencari ayah sepertimu.Moga ayah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh...