Selasa, 8 Disember 2015

Cara Jahit Tampal Cantum

Sudah 2 minggu cuti sekolah, tapi saya tak ke mana-mana pun.Pada hal kaki ni nak saja singgah di Mr Diy,Daiso,Romantika mahupun Kedai Eco.Bila cuti sekolah,anak-anak tidak mahu ke taska walaupun untuk sementara.Memang tak ada jalanlah nak jalan-jalan.Minggu pertama dulu,dah siap buat corak tampal cantum ni tapi tak ada idea nak habiskan.Alang-alang dah beli 'batting' secara atas talian,makanya saya bercadang untuk buat sarung bantal.Jika nak tampal corak di bantal yang dibeli,susah juga nak jahit menggunakan mesin jahit.Memang tak selesai masalah juga.Hujung minggu baru-baru ni barulah ada mood nak siapkan.Itulah setelah lihat hasil jahitan Nabilah Hasyim.Projek saya madih tergendala sedangkan dah diuar-uarkan dalam blog.Sebenarnya,banyak projek jahitan saya tergendala.Antara mendeko dengan menjahit,saya lebih gemar mendeko.
Corak heksagon tu dicetak daripada internet saja tapi yang petak-petak tu kena buat sendiri kerana komputer riba sudah bermasalah.Lagipun tak pandai juga nak buat ukuran melalui komputer riba.Dah siap,gunting mengikut jumlah corak yang dikehendaki.

Buat ukuran di atas kain.Lebihkan sikit untuk jahitan bagi melekatkan kain dengan kertas.Yang ini corak lain tapi kaedahnya sama.

Cantumkan.Jelujur halus bahagian belakangnya.Untuk corak ini,saya hanya peniti sahaja kain dengan kepingan kertas dan menseterikakan saja kainnya.Apabila nak mencantumkan kepingan kain tu agak bermasalah juga kerana tapaknya yang dari kertas tu tak tetap.


Kepingan corak yang dijahit jelujur dahulu sebelum dicantumkan(hijau)

Setelah corak dicantumkan.





'Batting' tak bergam...



Lupa untuk kemaskan bahagian tepi zip tu.Abaikan saja sebab bahagian dalam,tak nampak pun

Inilah hasilnya.Walaupun tak sama saiz,tapi bolehlah untuk puaskan hati.Alhamdulillah,tercapai juga hasrat nak buat bantal hiasan ni walaupun setahun lalu lagi nak mencubanya.

Untuk corak petak tu saja saya gunakan 'batting'.Tidak letak alas bahagian dalam pun tak ada masalah.Lebih jimat kain sebenarnya kerana penggunaan alas menyebabkan kita perlu ada satu lagi kain pada bahagian bawahnya.

2 ulasan:

  1. kreatifnya..sy pun suka buat benda2 mcm ni..tp x kreatif

    BalasPadam
  2. comel...kena rajin ni baru boleh siap..

    BalasPadam