Sabtu, 24 November 2012

Rawatan Adib

Setelah melalui Rawatan Kak Raw, Adib juga akan menjalani terapi percakapan tetapi apabila dia tiba di tempat rawatan(Shah Alam), dia akan menangis dan tidak mahu mengikutinya.Kekangan masa dan masalah untuk mengawal Adib yang sangat aktif semasa menunggu menjalani rawatan menyebabkan kami sudah tidak ke sana.Suami mula mencari hospital yang sesuai untuknya.Pada bulan Oktober yang lalu,Adib telah ke PPUM.

Memandangkan 16 Oktober lalu merupakan temu janji yang pertama tetapi saya tidak tahu kehadiran di sana mestilah tepat pada masanya pada jam 8.30 pagi.Kami tiba pada jam 9.30 pagi, maka tak sempatlah nak berjumpa doktor kali ini.Rugilah pula cuti rehat saya kali ini.Sebelum ini memang saya selalu membuat temu janji doktor di PPUM.Kelewatan sampai tiada sebarang masalah tetapi tidak bagi unit psikiatri.Masa mesti tepat kerana sesi berjumpa doktor mengambil masa.

Saya diberikan temu janji yang lain dua minggu lagi iaitu pada 30 Oktober.
Alhamdulillah.Semasa temu janji yang kedua ini,barulah saya diberi penerangan yang jelas tentang penyakit Adib.Doktor sahkan dia mempunyai sedikit ciri kanak-kanak autisme.
Adib sangat suka menyusun mainannya dan dia juga suka mainan yang sama dalam satu-satu masa.
Menurut doktor,Adib perlu menjalani terapi percakapan buat masa ini kerana itulah masalah utamanya..


Adib dengan robotnya,Selagi tidak membeli mainan,dia tidak mahu masuk
tempat kanak-kanak bermain...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan