Selasa, 27 November 2012

Sayur Masak Lemak Putih

Rasa-rasanya inilah kali pertama saya memasak sayur masak lemak.Mengapa begitu teruk?Masakan yang semudah inipun tak pernah dimasak.Sebenarnya saya kurang menggemari masakan yang bersantan.Nasi lemak,nasi dagang,kari,mee kari dan hampir semuanyalah.Jika jarang-jarang makan,tak jadi masalah tapi tidak akan menjadi makanan rutin.Maksudnya,saya makan tetapi dalan kuanitit sedikit.Jadi,jika saya tidak menggemari masak lemak,makanya saki-bakinya nanti tiada oranglah yang nak meratahnya.Memasak untuk membuang membazirlah pula.Tapi,itulah yang berlaku terhadap lebihan sayur masak lemak yang dimasak tempoh hari.Apa nak buat?

Disebabkan nak menghabiskan kubis yang dibeli,hari-hari makan kubis.Masak sup sayur,goreng,dan dibuat ulampun masih tidak habis.Rasa-rasanya kena masak tomyam sayur pula ni.Bahan-bahan untuk masak lemak:
kubis - hiris nipis serong
bunga kubis
lobak merah
bawang merah - tumbuk
bawang putih-tumbuk
bwang besar-hiris memanjang sederhana lebar
sedikit ikan bilis - tumbuk kasar
sedikit udang kering
sedikit lada hitam
cili merah -hiris memanjang
Santan
Garam

1.Masak santan,lada hitam dan udang kering  bersama ramuan yang ditumbuk sehingga hampir mendidih.
2.Masukkan sayur sehingga agak lembut, masukkan bawang besar, cili merah dan garam serta serbuk perasa.
3.Bila Apabila sayur lembut, angkat.

Saya perhatikan gambar masak lemak dalam GOOGLE,semuanya sama.Cili merah dihiris menyerong/melintang seperti untuk dimasukkan ke dalam sayur yang dimasak.Berdasarkan kursus KULINARI  daripada mak saya yang dipelajari semasa remaja dulu,jika ingin dimasukkan dalam masakan gulai,lemak atau sup,bawang besar dan cili merah dipotong MENEGAK.Mengapa?Tak pasti pula tapi itulah yang saya praktikkan sekarang.




Gambar yang ini baru menunjukkan potongan cilinya seperti yang buat selama ini.Gambar masakan saya tidak dapat ditunjukkan kerana masalah teknikal.



Apa-apapun sekadar berkongsi pengalaman.Selamat memasak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan