Ahad, 13 Julai 2014

Resepi Belimbing Buloh

Hari Jumaat ada salah seorang rakan yang meletakkan belimbing buloh di bilik guru untuk disedekahkan.Kerap juga belimbing buloh ni diletakkan di bilik guru tapi tak pernah pun saya ambil kerana tak tahu cara nak masaknya.Kali ni,teringin pula nak mencuba kerana sepanjang bulan puasa ni,hari-hari saya masak.Tak pernah lagi beli lauk yang telah masak.Lagipun,plastik dah disediakan,tunggu masukkan saja dalam plastik saja.Kalau tak ada plastik tu,masalah juga.
Hari Sabtu baru belimbing buloh tu dimasak tapi masih ada lagi bakinya.Simpan lama-lama akan rosak pula belimbing buloh ni.Masa nak masak tu,cubalah tengok dalam internet resipi belimbing buloh ni. Belimbing buloh ni boleh menggantikan asam keping.Memang begitupun akak-akak di sekolah beritahu tapi saja nak cari resipi lagi.


Saya masak lemak telur itik sebab telur saja yang ada tapi guna telur itik masin pula.Tak ada masalahpun malah taklah masinpun kuah ni kerana garam dimasukkan sikit saja,cuma telur putihnya hancur sikit,tak terlekat langsung di telur kuningnya.Walaupun macam tu,banyak pula kami berlima makan nasi hingga terpaksa masak lain untuk bersahur.Belimbing buloh ni sesuai untuk masak lemak bagi menggantikan asam keping.
resipinya macam biasa saja cuma saya tak letak asam keping pun tapi memang masam.

Resipi-resipi mudah yang lain ada di bawah ni.Saja kongsikan di sini supaya mudah nak merujuk nanti.
sambal bilis belimbing buloh.sumbernya: di sini

sambal udang ala Aceh.sumbernya di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan