Isnin, 21 Julai 2014

Lepas PT 3 Sejarah:Projek Menjahit Disambung

Minggu lepas,langsir sudah berjaya digantung tetapi belum sempat nak buat catatan kerana sibuk mengejar PT3 Sejarah.Selesai sahaja PT3 Sejarah hari Jumaat yang lalu,macam tak sabar-sabar nak menjahit.Apa kaitannya PT3 dengan kerja menjahit?Kalau difikirkan macam tiada kaitannya pun.Sebenarnya PT3 sejarah dan geografi ni memberi satu tekanan kepada guru-guru sejarah dan geografi. Disebabkan komitmen terhadap PT3,kelas jadi berganda pula pada minggu lepas dan minggu ini semata-mata nak siapkan PT3.Dahlah bulan puasa,makanya kudrat memang tak banyak.Balik rumah,tidur dulu sebelum memasak untuk berbuka.Malamnya,mata memang dah tak boleh tahan-tahan lagi,pukul 10 malam dah tidur.Makanya,memang tiada masalah nak menjahit.6 pagi mesti bertolak dari rumah kerana kesesakan lalu lintas dalam taman yang amat teruk.Walaupun jadual harian lebih kurang sama dengan hari-hari biasa,tapi bila dah bulan puasa tau-tau sajalah...
Pada malam Sabtu,kuatkan semangat untuk menyambung menjahit.Dapatlah siapkan alas untuk dalam almari.Jahit berdasarkan imaginasi sendiri kerana dahlah tak tahu nama penuh benda ni,nak 'Google' cara menjahitnya pun tak dapat.Nasib baiklah kain dah potong dan dikelim minggu lepas lagi.

baru saja nak menjahit,benang asyik kaku tak nak jalan.macam mana ni?dahlah baru diservis RM75,dah buat hal lagi.cubalah google sebab benang tak nak jalan.rupa-rupanya benang tak masuk dengan betul...patutlah..disebabkan dah lama beli mesin ni,buku-bukunya entah letak di mana.kena google juga cara masukkan benang dengan betul...
tak berapa nak faham tentang nombor 3,4,5 ni...

rupa-rupanya bahagian nombor 4 ni tak dimasukkan dengan betul.tak nampak cangkuk di nombor 4 ni kalau tak naikkan bahagian cangkuk tu...baru faham...inilah akibatnya jika tak berapa nak pandai tapi nak ada mesin jahit sendiri...
Dengan gigihnya saya menjahit sarung kerusi tapi rasa macam nak buat alas untuk almari dulu.Maka,jahitlah pula alas untuk dalam almari ni.Tak cukup dua keping pula.Terpaksalah jahit saja bahagian tepinya.Pukul dua pagi baru siap pasang alas ni dalam almari...
dah siap letak,terus ambil gambar.nampaknya kena buatlah untuk bahagian bawahnya tu...almari belum dilap betul-betul lagi,berhabuk lagi tapi teruja nak tengok wajah barunya yang berwarna hijau...

Nota kaki:kerja mengemas masih belum habis.Barang-barang yang tak diperlukan makin banyak tapi tak tahu cara nak buang,lepas rayalah akan dioperasikan lagi.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan