Ahad, 5 April 2015

Ayam Asam Pedas


 Drama Asam Pedas untuk Dia dah tamat minggu lepas.Dalam guruh dan hujan
 lebat,saya bertahan juga untuk tengok episod yang akhir.
Penangan drama ni agaknya,semalam saya masak ayam asam pedas.Bila dah GST ni,elok sangatlah tak membazir.Biasanya saya masak ayam asam pedas menggunakan perencah asam pedas ikan yang dibeli tapi kali ni buat perencah sendiri saja.Mudah saja pun tapi selama ni malas nak menumbuk bawang dan nak kerja mudah.
GST ni memang terasa kesannya.Semua barang kena cukai.Barang di Kedai RM 2 pun dah naik 12 sen.Seorang kawan di sekolah berkata,dia tak akan membeli sembarangan barang dah sekarang.Hanya akan beli barang perlu sahaja.Memang terkena dengan batang hidung saya yang suka membeli ni.Alang-alang dah dapat daun kesum dan bunga kantan percuma,memang kena digunakan,jika tidak akan membazir saja.Dahlah bunga kantan berharga RM 3 di kedai.
Kali ni sikit rasanya untuk anak-anak kerana daun kesum dimasukkan sekejap saja,api periuk dah dimatikan.Masak ikan keli tempoh hari,daun kesum dimasak agak lama kerana saya suka daun kesum tu layu dalam kuah untuk dijadikan ulam hingga bau dan rasanya menguasai kuah asam pedas tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan