Rabu, 13 Januari 2010

Jeriji Kasih atau Papa(...)

Semasa saya masuk ke kelas 4H semalam,beberapa murid mengeluarkan novel Papa.Saya hanya tersenyum.Sah budak ni keliru lagi padahal senarai buku sastera mereka telah saya maklumkan minggu lepas.

Saya menghampiri salah seorang daripada mereka dan berkata,"ini buku teks BM,bukannya sastera."Mereka tidak puas hati dengan kata-kata saya dan tetap menpertahankan buku yang dibawanya itu ialah buku teks sastera sambil menunjukkan tulisan teks komponen sastera kepada saya.

Nasib baiklah apa yang ditunjukkan itu membuktikan bahawa memang dia sudah tersilap dan masih keliru dengan buku-buku yang ada.Alahai budak-budak,komponen sastera dengan Kesusasteraan Melayu pun boleh tak faham.Dah dimaklumkan dan dah ditulispun dalam buku nota tapi masih tidak faham.Inilah akibatnya bila teks yang sebenar belum kunjung tiba.Buku teks BM untuk komponen sastera pun masih tidak mencukupi..