Jumaat, 22 Januari 2010

Minggu Sibuk Melanda...

Hampir seminggu saya tidak meninggalkan catatan di blog ini.Kesibukan yang melanda menyebabkan saya kesuntukan masa untuk menghadap blog sama ada singgah ke rumah teman-teman mahu pun membuat catatan sendiri.

Minggu ini saya agak memandangkan esok merupaka acara Road Run.Sebagai ketua rumah,sudah pasti saya tidak menang tangan untuk membuat persiapan meskipun tugasan telah diagih-agihkan kepada guru-guru yang lain.Kerjasama daripada semua guru memang diperlukan saat-saat akhir membuat persiapan.Alhamdulillah...semangat kerjasama antara kami memang terserlah malah sebagai ketua,saya tidak menganggap diri sebagai ketua yang menurun perintah tapi lebih kepada ketua yang menurut perintah.Apa jua cadangan daripada guru-guru yang lebih berpengalaman,saya terima dan laksanakan sekiranya mampu.

Nombor berserta pin untuk peserta telah disediakan oleh pihak sekolah memang meringankan tugas saya.Cuma,saya hanya perlu mengenalpasti peserta yang akan mengambil bahagian esok.Mungkin disebabkan sambutan murid yang kurang memberangsangkan,maka pihak sekolah telah menetapkan setiap rumah sukan perlu menghantar 100 orang peserta sahaja.Dengan cara ini,semua rumah sukan akan mempunyai peserta yang sama rata.Jika mereka sengaja menguzurkan diri esok,nasiblah rumah sukan tersebut.

Dalam kesibukan berlatih dan mencari peserta acara road run,sebagai guru kelas saya juga perlu menyiapkan borang SSM.Maklumat yang banyak perlu dimasukkan dalam borang yang ditetapkan menyebabkan hujung minggu saya dihabiskan dengan menghadap komputer.Lebih malang apabila borang yang dikembalikan oleh murid tidak lengkap.Terpaksalah pula mengejar mereka.Habis ikhtiar tersebut,terpaksalah pula membelek buku keatangan tahun lepas...macam2 hal menyebabkan kadang kala apabila tiba masa untuk masuk ke kelas,saya telah kepenatan.Hingga kini buku rujukan untuk persediaan mengajar pun belum sempat dibeli.Nasib baiklah pengalaman sebelum ini dapat membantu.

Minggu depan nampaknya agak lapang sedikit dan bolehlah saya menghadap buku kedatangan untuk menulis maklumat di bahagian belakang buku tersebut.Sebelum ini memang tidak berkesempatan.Selama menjadi guru kelas, saya tidak pernahpun menulis di bahagian tersebut kerana maklumat2 tersebut boleh disaring dalam komputer.Guru kelas hanya perlu tampal sahaja maklumat itu di bilik HEM.Setelah lima tahun menikmati kemudahan untuk mengemaskini buku kedatangan, kini perkara tersebut menjadi sukar kembali.Maklumat murid tiada langsung.Nombor pendaftaran pun tiada dalam komputer.Terpaksalah menggeledah fail mereka yang bertaburan di kelas-kelas tahun lepas.Jalan senang,saya hanya merujuk buku kedatangan tahun lepas yang kini di stor tempatnya.Berat hati,beratlah tulang.Apa-apapun,terpaksalah jua.