Ahad, 17 Ogos 2014

Aksesori Untuk Ruang Tamu

Gambar ruang tamu dalam tahun 2009...

Langsir ditempah di Puchong dengan harga RM 400 untuk 4 keping.Tak pasti mahal atau murah tapi bila ganti langsir untuk tahun ni,baru rasa langsir sekarang lebih murah.Langsir tu dipakai hingga sekarang tapi bahagian 'day curtain' dah koyak.Koyak langsir yang ada barulah tukar yang lain,memang jimat.Bila suami cat biru pada 2011,mata jadi biru dan kebuntuan idea untuk serikan ruang tamu.Maka,mulalah saya mencari apa-apa aksesori untuk ceriakan ruang tamu ni.Sekarang,tak pastilah dah ceria atau serabut di mata orang lain tapi dah puas hati juga.Warna biru dah nampak sudah comot,sudah masanya untuk ubah warna lagi.Sebelum ditukar warna,kita rakam dulu gambar kenangan ruang tamu biru ni dengan aksesori-aksesorinya.


Mula-mula beli alas tempat duduk sebab bila duduk di atas kerusi,terasa keras saja punggung.
Untuk tempat duduk dua,ada yang jenis ini.warnapun agak kusam masa beli tapi hanya itu saja saiz yang ada.Bila dah ada span,boleh tempah jahit sarung kerusi di mana-mana kedai jahit yang menerima tempahan.Disebabkan tak ada span,kain biru yang saya beli dulu tak jadi dijahit walaupun berbulan-bulan kain dihantar.saat-saat akhir,baru kata tak boleh jahit.nak ubat kecewa,belilah alas tu...sarung bantal hanya dibeli di Mr Diy,RM7 lebih rasanya untuk dua helai..


Kononnya nak hijaukan ruang tamu,saya beli   'on line' alas pelbagai guna ni.sesuai untuk alas kereta/kerusi.yang ini RM120/125/130(dah lupa) untuk satu set yang mempunyai satu yang bersaiz panjang dan dua jenis ini.saya beli dua set dengan Qaseh Syafini.






sebelum ni mana ada bunga yang digubah dalam rumah saya.saya tak berapa gemar nak letak kerana anak-anak yang semua hero suka main.sekarang ni yang ketiga pula agak lasak.tapi kalau tak ada bunga,tak berseri juga.mulalah beli bunga yang digubah dua tiga tahun lepas.yang pasu kuning tu bunga daripada  daun yang direndam.kerangka daun dibentuk menjadi bunga.jarak dekat,beginilah rupanya.

Cadang nak tambah aksesori di langsir,nak ikat tengah tapi pelik pula bila cuba buat macam tu...kekal macam nilah.pasu banyak disimpan tapi tak boleh nak letak di bawah bunga kuning tu sebab Akmal sangat suka mengemas,juga mewarisi minat ibunya yang suka deko-deko tapi bila budak kecil yang buat,bukannya tahu bahaya atau tidak.tak pasal-pasal pecah nanti.

Ketiga-tiga gambar ni dibeli di sekolah tapi berlainan sekolah.Yang tengah dibeli masa mengajar di Sabah dan bunga tu dibeli bila dah pindah ke Selangor.Gambarnya murah saja tapi kos nak memingkaikannya agak mahal.Macam dah jemu gambar ni,kononnya nak tukar kepada khat Kufi pula.Masalahnya,mana nak letak gambar ni pula?

Pinggan hiasan dan penyangkutnya ni dibeli di KK Home Deco.RM19.90 satu..mahal juga tapi bila dah jadi ahli dapatlah murah sikit.Pinggan ni digantung kiri dan kanan langsir.Suka dengan hobi mengumpul pinggan hiasan ni kerana rumah jiran-jiran tak ada pula nampak mereka gantung pinggan hiasan.Lampu rotan tu suami yang beli,tak pastilah pula berapa harganya.

Ruang tamu Ogos 2014...

Agak pelik jika kerusi yang satu tempat duduk tu digandingkan bersama-sama tapi alasnya berbeza.Maka sekarang dah tukar alas tu.Alas yang merah disimpan dan punggung kembali menjadi keras jika duduk di kerusi tu...
Karpet ni dibeli dua saiz tapi sama corak.gara-gara nak warna hijau.yang ini dibeli dengan Qaseh dan yang kecil sikit dibeli di kedai dekorasi Inggeris di Sungai Buloh.

Nota kaki:seronok mengimbau pengalaman membeli-belah barang-barang deko hingga nak tersungkur  di tangga bergerak dek berat membawa barang-barang.Hasilnya,rumah saya jadi warna-warni,tak macam rumah orang lain yang ada satu tema saja.Saya suka rumah yang ceria....



5 ulasan:

  1. Mcm xkena...

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang berniat nak bertema biru pada mulanya tapi tak menjadi pula...sekarang cuba warna warni-warni sesuai dengan apa yang terbeli sebelum diubah warna lain...harap2 menjadi nak tukar warna dinding sbb dah bosan....

      Padam
  2. assalamualaikum.... salam perkenalan... sarung bantal kita samalah... tapi saya beli macam mahal je dekat ayer hitam johor... huhu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam...salam perkenalan juga.sarung bantal tu sy pernah beli yang berharga hampir RM15 untuk satu di The store..sekarang dah tahu di Mr Diy barang2nya sangat murah,pergi beli di sana saja..

      Padam
  3. ruang tamu 2009 tu nmpk lebih menarik tp yg sekarang ni pun tak kurang juga...:)

    BalasPadam