Ahad, 1 Februari 2015

Di Sebalik Ceritera Mekap


Bekas seperti  ini yang berwarna hijau  saya beli di Cosway kerana konon-kononnya nak buat susun atur alat tulis di sekolah. Tapi disebabkan menang membeli dan alah memakai,agak lama bekas tersebut tersimpan saja hingga lupa kewujudannya.Bila saya google untuk mencari bekas alatan mekap,keluarlah gambar bekas ni.Barulah saya ingat bahawa saya ada membeli bekas ni dan tidak digunakan lagi.
Makanya,bermulalah proses mengemas buku-buku dalam almari yang ada untuk membolehkan saya meletakkan bekas alatan mekap dengan selesa.Sebelum ini,bedak dan gincu hanya diambil daripada beg tangan saja kerana hanya satu tu saja bedak dan gincu yang ada.Krim muka pula hanya diletakkan  depan susunan buku dalm rak.Kalau tersalah cara ambil buku,memang akan jatuh dan pecahlah botol pelembab muka.
Sebenarnya,saya tidak ada pun alatan mekap yang banyak tapi hanya menggunakan bedak kompak,gincu dan set krim muka saja.Makanya,memang letak agak bersepah.
bedak dan gincu kedua yang dibeli...tak perlu nak mencari bedak dan gincu dalam beg tangan setiap pagi apabila bersiap-siap nak ke sekolah

toner Nour Ain yang nampak tu...memang pakai set krim muka Nour Ain kerana  tonernya tidak pedih apabila digunakan.Jika tidak guna krim muka,muka akan tak sekata dan berjeragat... 

di tingkat atas yang berkunci lagi tu tempat alatan mekap yang tak seberapa tu diletakkan kerana Akmal suka sangat mengemas

Menulis tentang entri mekap ni,teringatlah beberapa peristiwa perihal mekap semasa berada di sekolah.Kebiasaannya saya memakai gincu yang agak nipis saja.Apabila ke kantin dan bersarapan pagi,gincu tersebut akan tanggal.Jarang-jarang sekali mencalit gincu di bibir semula.Kebiasaannya juga,saya akan sarapan dulu sebelum masuk ke kelas.Tapi hari tu jadual kelas satu kelas ni agak awal menyebabkan saya   tak sempat nak makan dulu.Bila masuk ke kelas,adalah seorang pelajar lelaki bersuara,”pakai gincu hari ni”.Saya yang mendengar kata-katanya tu hanya buat-buat tak tahu.Malas nak melayan kerenahnya walaupun tak berkenan dengan caranya.
Satu lagi peristiwa yang berlaku pada tahun lepas.Pada hari tu saya berpuasa(dah lupa masa bukan puasa atau saya berpuasa ganti)Memang gincu akan kekal hingga balik ke rumahlah jika masa berpuasa.Nak dijadikan cerita,pada hari itu saya hanya mencalit gincu saja tanpa melihatnya di cermin.Saya hanya mencalit gincu di bibir bawah saja dan kemudian akan menekap dengan bibir atas untuk meratakan gincu tu.Masa saya masuk ke kelas,seorang pelajar lelaki menegur,”peliklah hari ni cikgu.” “Kenapa pula?” “Terang sangat gincu cikgu hari ni.” “Oh,ye ke?”Selamba saja saya menjawab.Patutnya saya menjawab,”yelah,cikgu nak kamu bersemangat sikit belajar hari ni.”Kemudian seorang pelajar perempuan bersuara,”orang perempuan,biasalah macam tu.

Perbualan memang tak melarat panjang kerana saya terus mengajar.
Bila habis kelas dan masuk ke bilik guru,barulah saya melihat cermin. “oo…patutlah budak bersuara,rupa-rupanya memang agak merah sikit pada hari ni.Dahlah berpuasa.” Kawan-kawan perasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan