Jumaat, 31 Oktober 2014

Menukar Barang Kemas Emas Tanpa Riba

Tak gemar sangat pakai gelang emas dengan banyak,memadai satu saja untuk melengkapkan diri.
Itupun cepat bosan.Terasa nak menukar gelang emas dengan yang baharu lagi tapi belum berkesempatan.Catatan ini dikongsikan oleh seorang ustazah dalam kumpulan telegram sekolah.Rupa-rupanya cara saya selama ini sudah salah..


Mungkin ada yang akan bertanya, jadi kalau kita ingin melakukan 'trade in' dengan emas baru yang lebih mahal harganya?? Bagaimana kita nak bayar tambahan harga itu?

Jawabnya : Ia sama dengan kes dalam hadith Tamar Khaibar dan Janib tadi. Jawapan yang diberi oleh Rasulullah SAW adalah : "Juallah dengan sempurna , ambillah harganya dan kemudian belilah semula dengan duit kamu tadi"

JELAS, CARANYA : MESTILAH SESEORANG YANG INGIN MELAKUKAN 'TRADE IN'. MENJUAL TERLEBIH DULU KEPADA PEKEDAI EMAS ITU, LALU IA MESTILAH MENGAMBIL DUIT HARGA RANTAI LAMA ITU, CTH HARGA SEUTAS RANTAI EMAS LAMA KITA RM 2000 DAN BERATNYA 200 GRAM, APABILA KITA INGIN TRADE IN DENGAN RANTAI BERHARGA RM2500, MAKA KITA MESTI JUAL DULU, LEPAS KITA PEGANG DUIT RM2000, BARULAH KITA PILIH RANTAI BARU DAN KEMUDIAN TAMBAH DGN RM 500, KEMUDIAN PEMBELI MEMBAYAR KEPADA PEKEDAI LALU MENGAMBIL RANTAI BARU ITU.

Kemungkinan jika transaksi seumpama ini dibuat di Malaysia akan kelihatan pelik. Bagaimanapun itulah cara yang selamat daripada Riba.

Ust Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net


Tiada ulasan:

Catat Ulasan