Jumaat, 19 Disember 2014

Jalan-jalan di Bukit Malawati,Kuala Selangor

Sebelum ni perkhidmatan trem disediakan untuk naik ke puncak Bukit Malawati ni tapi semasa petang semalam,tidak nampak pun trem di kaki bukit.Tak pasti sama ada trem memang tidak disediakan atau tiada untuk waktu agak petang kerana dah lama tak datang ke sini.Pertama kali dulu masa 2004.Dah 10 tapi tak pasti pula waktu dulu tu dah ada trem atau tidak.
Yang menariknya di sini ialah kehadiran monyet-monyet.Ramai juga penjual makanan untuk monyet ni.Monyet-monyet ni pantang nampak makanan,ia akan menyambar di tangan orang.Itulah yang berlaku kepada Ammar.Baru saja pegang seikat kacang,dah disambar oleh monyet.Habis rugi RM 2.Lepas tu,Ammar dah jadi takut untuk pegang makanan monyet.Terpaksalah suami menyorokkan kacang panjang tu dalam bajunya.Bila nak beri monyet makan,barulah seluk dalam baju untuk ambil kacang panjang yang dipotong pendek-pendek tu.Bila tengok situasi ni,kelakar pun ada...alahai monyet.
inilah rupa trem yang diambil daripada GOOGLE tu.sangkakan akan boleh naik trem tapi tak ada rezeki..

Ammar tanya:tempat apa ni ummi?macam mana nak jawab dengan mudah supaya dia faham dan tak tanya-tanya lagi...Pasal Selangor dan Bugis ni ada dalam sejarah T1...masa saya belajar sejarah dulu dah ada cerita pasal Bugis ni..sukaran tak bertukar pun sejak 1990 lagi...
sumbernya di sini

peta.hanya singgah di Muzium dan kawasan yang hampir Perigi Beracun






Nak ke Muzium Sejarah Daerah Kuala Selangor













depan muzium






aksi monyet yang sedang mencuri pisang salah seorang pengunjung yang terleka kerana asyik bergambar..pisang dalam beg telah dikeluarkan oleh monyet dan dimakannya...


antara tiga beradik ni,Akmal saja yang berani dan dapat beri monyet makan dengan baik.abang-abangnya takut..






Lepas tu kami singgah di Borhan Cendol Durian.






2 ulasan:

  1. baru berkira-kira nak pergi sini.
    duk Klang dekat sikit nak ke sini..

    BalasPadam
  2. Saya pun pernah datang sini...

    BalasPadam