Isnin, 22 Disember 2014

Ke Diy- Gembira Dalam Duka

Jam yang baru 3 bulan dibeli dah hilang. 
Lupa tempat letaknya.Inilah bahana jika suka letak barang tak bertempat.Dah merata-rata tempat mencari tapi tak jumpa juga sedangkan Isnin dah mula kena ke sekolah.Jamlah aksesori yang perlu ada.Tak ada jam tangan,susah sikit rasanya.Memang ada alasan untuk ke Tesco Setia Alam kerana saya selalu membeli jam di situ.Bila masuk  ke Tesco,bukan kedai jam yang dituju dulu tapi Mr Diy kerana itu yang sangat teruja.
Dari jauh nampak merah saja kerana Diy dah bertukar deko untuk Tahun Baharu Cina.Masuk saja kedai tu,nampak kosong saja bahagian kertas dinding.Hati mula cuak.Bila ditanya dengan pekerjanya,barang dah berubah tempat di kedai satu lagi.Memang perasan,barang-barang di Diy ni selalu bertukar tempat.Macam kita juga,selalu buat perubahan dalam rumah.Sebelum keluar dari kedai ni,jengok dulu bekas hijau untuk letak stok makanan yang dibeli dulu tapi tak ada.Jengok lagi penimbang berat,ada pun tapi agak mahal.Rasa-rasanya sebelum ni pernah beli penimbang yang lebih murah daripada ini tetapi dah lupa tempatnya.Nak tak nak,beli jugalah penimbang yang berharga RM 38 tu kerana suami dah beberapa kali menyebut saya dah gemuk.
Sebelum beli penimbang berat tu,uji dulu sama ada ok atau tidak.Naiklah atas penimbang tu,oohhhh memang berat.Berat makin bertambah,seberat awal-awal mengandung dulu.Patutlah suami dah bising.Tak pernah saya mengalami penambahan berat badan macam ni melainkan masa mengandung saja.Memang tak mengandung pun sekarang ni sebab kilang dah ditutup kerana ketiga-tiga anak dilahirkan melalui pembedahan.Tak kan beli penimbang saja,kan?Urusan untuk membuang sekurang-kurang 5 kg tu akan difikirkan kemudian.

Bila lalu depan kedai jam,ramai pula orang di kedai tu menyebabkan tak jadi nak singgah tapi terus masuk ke Mr Diy satu lagi untuk cari kertas dinding.
 Kertas dinding yang bercorak kayu dan jubin saja yang banyak.Corak lain,hanya ada beberapa saja dan corak yang dicari langsung tiada.
Nak menjerit rasanya bila lihat corak hijau yang dicari selama ini ada depan mata tapi saya dah tampal corak lain di bawah kabinet dapur.Corak hijau ni memang sangat sesuai untuk bawah kabinet.Apa nak buat?Dah terlambat,bak kata Upin & Ipin.Memang kena redalah.Tak boleh nak tukar-tukar dah.Solusinya,kena cari satu tempat lagi atau campur corak saja kalau malas nak cari di tempat lain.
Masa nak balik barulah saya singgah semula di kedai jam.Masa tu dah tak ada orang lain kecuali seorang lelaki Cina(tuan kedai rasanya) saja.Tuan kedai nak beri 25% diskaun sedangkan dalam kedai tu ditulis 20% saja.oklah tu kalau tuan kedai sendiri nak beri,tak perlu nak tawar-menawar lagi kerana saya kalau bab membeli,memang tak pandai nak minta murah-murah.Saya minta jam yang senang dibuka sebab jam yang dibeli tempoh hari agak susah dibuka.Adapun tapi harganya mahal sikit.Tuan kedai tambah 5% lagi diskaun tanpa diminta.Jadi,saya dapat 30% diskaun untuk jam yang dibeli.Tak pastilah sama ada pelanggan  sebelum ini memang dapat harga tu atau rezeki saya saja untuk hari ini.Tapi,sekurang-kurangnya saya tak perlu nak tawar-menawar lagi.Kebiasaannya,saya hanya dapat harga diskaun yang ditulis sahaja.

beli juga kertas dinding ni...tiba-tiba ilham datang walaupun pada mulanya memang tak nak beli

Nota kaki:Mengapalah bersungguh sangat nak mencari kertas dinding ni?Makin tersuntik untuk buat dengan sempurna kerana kertas dinding yang ditampal sebelum dipuji oleh mak.Siap beritahu adik lagi...Cantik.Memang kembang semangkuklah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan