Khamis, 25 Disember 2014

Kenyataan Akhbar Kementerian Pendidikan Malaysia Pentaksiran Tingkatan 3 Tahun 2014


Dari kaca mata saya,pelaksanaan PT3 sangat membebankan guru.Mengapa saya kata begitu?Prosesnya agak leceh dan perkara ini juga sulit.SULIT untuk memperkatakan perkara di belakang tabir di sini.Walaupun saya hanya guru biasa,namun sebagai guru yang mengajar dua subjek PT3,amat terasa bebanannya.Semasa pelaksanaan PMR,saya juga mengajar dua subjek iaitu Bahasa Melayu dan Sejarah.Tahun ini pun saya mengambil pakej yang sama walaupun tahu bebanannya namun,demi kepakaran dan opsyen saya dalam dua subjek tersebut,saya sayang untuk menggugurkan salah satunya.Tidak perlu saya nak menyenangkan diri sendiri jika pihak lain pula yang bermasalah.
Alangkah baiknya jika pelaksanaannya seperti PMR dulu,pentabdiran soalan PT3 diurus oleh LP dan bukannya guru-guru sekolah.

Nota kaki:Tiba-tiba rasa kerjaya guru tidak semanis dulu dan jika ada jalan untuk pencen awal,memang akan pencen awal...
Di sekolah,semua perkara kena tahu.Bila di rumah,panjat tangga untuk tampal KD  dan pegang mesin gerudi pun dah tak jadi masalah kerana sifat serba boleh tu dah teruji di sekolah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan